Tuesday, November 11, 2008

Sällskapssjuk i helgen

Var jag också. Kände att det kanske var dags att göra en god gärning och åka och hälsa på Killkusinens mormor som flyttat till russinlägenhet. Behövde lite hjälp på traven med finliret i inredningen som det lät. Fast hon sa såklart inget rakt ut. Folk över 80 ber sällan om hjälp i onödan verkar det som. De har upplevt ransonering och elände. Här ska minsann inte klagas. Fast nog skulle hon bli glad om hon fick en lampa och nån mer tavla uppsatt. Skulle underlätta om inte annat.

Kände att jag liksom kunde behöva lite förstärkning på den fronten. Eftersom Killkusinen är rätt värdelös ur hjälpa till synvinkel fick jag skumma runt lite i bekantskapskretsen. Hittade både bra borr och manligt tillbehör i form av Norrlänningen som var det närmaste handyman jag kunde snärja med sådär kort varsel. Mormor blev jätteglad iaf. Kändes bra. Åtminstone tills hon diskret tog mig och sidan och med ett leende i riktning mot en borrande Norrlänningen framhöll fördelarna med att välja en praktiskt lagd man. Någon som är lugn och stabil och kan se till att hus och hem inte faller ihop. Känns som hon kan ha missuppfattat situationen något.

Jo, Norrlänningen är toppen. Förutom att han känns ungefär lika spännande som om han vore min brorsa. Dessutom rätt säker på att han har ny tjej på gång. Han antydde saker men var märkligt fåordig när han frågade om jag inte hade lust att fixa till honom lite. Sådär som jag och en tjejkompis gjorde med honom inför en fest förut. Som han hellre skulle dö än erkänna att han blev rätt nöjd med. För sånt är ju fjolligt om man är kille. Möjligen kan man gå med på det. Om ens tjejkompisar insisterar så (insert belåtet flin.) Men nu bad han mer eller mindre om lite grooming* och goda råd. Blev riktigt nöjd med resultatet. Han passar avgjort bättre i två ögonbryn än ett. Även om jag var tvungen att använda lite snabbt cold-wax**istället för pincett. Tuffa pojkar är ju så känsliga.

*Ja, i ansiktet. Drar gränsen vid att svara på suspekta frågor om användningsområdet för en sån där weetkräm jag har i duschen...

** Det hade han sett på Fab 5. Även om han hävdar att han bara råkade slå på det av misstag.

Tillägg: Det finns ord som vi inte gärna använder på den här bloggen. Fula ord. Som Bic-rakhyvel. Att killen använder en hightech variant av rakblad som tjejen i nödläge kan sno av är väl det minsta man kan begära. Rakblad som marknadsförs med stridsplan och racerbilar för att alla ska förstå hur manligt och tekniskt avancerat det är. Typ såna här.

12 comments:

A. said...

Har du fjollat till honom. "ber mig fixa till honom"? Va fan. En Bic-rakhyvel har väl alla killar? ,-)

Miss Baglady said...

Ja, handy-men är alltid bra att ha. Men du får ha överseende med den äldre generationen. De gifte sig ju med första bästa som kom över åkern..

Har min farmor berättat i alla fall. Att hon ville hitta någon som kunde ta henne från gården och rädda henne från ett säkert öde som piga i sin egen familj.

Bra initiativ dock!! Hjälpa de äldre och vara där för dem..

Ninde said...

a: En Bic-rakhyvel mellan ögonbrynen. Låter ju verkligen snyggt. Om det är ett permanent kastmärke du är ute efter..

miss baglady: Första bästa som kom över åkern,ha ha du har nog en poäng där. Lite samma stuk fortfarande i Hemstaden. Fast man hoppar gärna över det där med att gifta sig och blir sambo med barn direkt..
Jo. Fast jag får ändå dåligt samvete för att jag inte är där oftare. Trots att hon egentligen är Killkusinens mormor och inte min har vi liksom blivit vänner på något sätt.

Anonymous said...

Coldwax?
Aldrig hört talas om.
Och jo... det är fint med två bryn.

Ninde said...

kim: Kallvax. I motsats till varm vax då..;)

A. said...

Hehe... :-)

Snyggt att jag som jag misstänker kan ligga bakom ett helt tillägg. :-)

Och riktiga män klarar sig utan high-tech prylar. Ska killen köra en porsche också, ha backslick och ett amex-platina?

Om prylarna ändå är så viktiga? :D

Ninde said...

a: Ja,ja jag blev så irriterad att jag var tvungen att prestera ett helt tillägg bara för din skull. Nöjd med dig själv?

"..riktiga män klarar sig utan hightechprylar" För de har helskägg och bor i grottor?
Men visst. Vill du komma till jobbet med små fina Bic-orsakade plåster i ansiktet och mumla om att "du hade bråttom när du rakade dig i morse" så..

Trodde du visste vad jag tycker om backslick. Försöker du sälja in någon polare här eller? ;)

Inget fel på Porsche eller en hyfsad amex "level". Men inga prylar i världen kan väga upp en back-slick frisyr eller något annat jag ogillar. Eeew. Nejtack.

A. said...

Ett. Rakning är en konstform. Jag klarar det med en brödkniv utan att skära mig. ;-)

Och jag hade bråttom imorse är bara en dålig bortförklaring för att inte vara stadig nog på handen.


Sen så kan jag inte förstå att du finner mig så insprirerande (eller som du uttrycker det - irriterande)...

Måste bero på att jag master the art of charm ;-)

Ninde said...

a: Aw, impressing..antar jag.
Fast vad vet jag. Som blond tjej har man ju aldrig haft något behov av att raka sig i ansiktet..;)

"Master the art of charm". *Tss* Master of the art att sno saker utan att credda möjligen... ;)

Peppe said...

Fast unibrow är väl på väg tillbaka så alla kan slopa Bic-hyvlarna...

A. said...

Bara en dålig tjuv stjäl och berättar det. ;-)

Peppe: Ja, kanske det, du är ju innetjejen som borde veta. Men trodde aldrig Finland skulle ligga före haha...Dessutom såg jag Peter Franzen på tv igår. Inget unibrow där...

Ninde said...

peppe: Tycker alla kan slopa Bic hyvlarna iaf, ha ha. Unibrow or not..;)

a: Ha ha ;)