Monday, November 17, 2008

Människor som har svårt för människor

Appropå "Män som har svårt för kvinnor" inlägget nedan. Miss Baglady kommenterade så tänkvärt att jag tyckte det fick bli ett eget inlägg.Och naturligtvis finns det alla sorters anti människor. Män som har svårt för kvinnor. Men också kvinnor som har svårt för andra kvinnor och gärna motarbetar dem. De senare finns speciellt i två sorter. De yngre som motarbetar alla tjejer utom sig själv och några få utvalda. De äldre, lite lätt bittra, som har speciellt svårt för yngre tjejer.

Sen finns det självfallet män som hellre jobbar med kvinnor än andra män med. Alla sorter finns. Varför det är så vet jag inte. Alla kan vi ha olika preferenser, men när det blir uttalad motarbetning är det en helt annan sak. Förmodligen rädsla att förlora sin egen position skulle jag vilja säga. Rädsla och/eller avundsjuka kanske? Förstår inte heller vitsen med det. Själv jobbar jag gärna med bra kollegor av båda könen. Utan issues.

4 comments:

e r i k a said...

Jag tror att många kvinnor, unga som gamla, agerar som de gör för att de vet att det bara finns en plats för kvinnor - i säg ledningsgruppen, eller som ynka chef.

Om en man blir befodrad blir hans kompisar jätteglada. De vet nämligen att nästa gång är det deras tur att haka på uppåt iom att deras polare är där nu.

När en kvinna blir befodrad tänker hennes kompisar att fan, nu tog hon den platsen - i säg ledningsgruppen eller i en generell ledarposition.

Det är därför det är viktigt att kvinnor faktiskt håller ihop, att vi skapar egna nätverk och hjälper varandra. För det heter ju som bekant att "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra". Men kvinnors organisation är ofta skrämmande. Detta har t ex Maud Eduards skrivit jätteintressant om i Förbjuden handling. Facklitteratur ja men tunn och lättläst bok som jag verkligen rekommenderar för den som är kvinna och inte nöjer sig med mindre.

Anonymous said...

Det känns som att kvinnor ofta motarbetar varandra medan männen lyfter fram andra män.
Men vad vet jag.
Här jobbar mestadels ärtiga pinglor och bögar.

Anonymous said...

Tja, min erfarenhet är att man får bäst klimat när man har en jämn fördelning av både kön och ålder.

Som du sa finns det gott om folk som ser ner på yngre medarbetare, däremot är jag övertygad om att det är lika vanligt bland män som kvinnor. Detta av rädsla för att bli utbytt av nya fräsha krafter. Kanske är det samma drivkraft bakom kvinnor som backstabbar andra kvinnor generellt.

Ut och nätverka lite nu

Royal

Ninde said...

erika: Jo, så kan det säkert vara. Iaf tillräckligt högt upp i företagens näringskedjor.

Visst är det viktigt med nätverk. Men jag är lite kluven till just "kvinnliga nätverk". Visst är det bra att kvinnor hjälper och stöder varandra och visst är det bra att kvinnliga kolelgor peppar varandra. Men jag får ändå ofta associationer till överprissatta "kvinnor kan" seminarier. Med god förtäring och klämkäcka Amelia typer och mer snack än verkstad.

Jag tror att man tjänar på att ha så blandade nätverk som bara är möjligt. För like it or not, det är fortfarande männen som sitter på makten. Får du med dem, får du en förändring.

kim: Finns som sagt alla sorter. Även om det kanske inte finns några direkta manliga motsvarigheter till "bidrottningen". Den kvinnliga chef som vill vara ensam om att spela med grabbarna i den högsta divisionen..

Royal: Jo, en jämn fördelning är sällan fel. Fast rätt individer är allra viktigast. Oavsett kön..

Ha,ha jodå här nätverkas lite titt som tätt. Faktiskt..;)