Friday, August 31, 2007

Avslöjad

Den 9 augusti 2006 började jag blogga. I lite mer än ett år har bloggen varit min säkerhetsventil, avkoppling och roligt tidsfördriv. Ett sätt att träna mig att skriva på svenska, se mönster i mitt eget liv. Jag har lärt känna en samling underbara människor här i bloggbyn, både ni som själva bloggar och ni som bara lämnat en kommentar eller troget läst.

För mig har det varit en frihet att kunna skriva anonymt. Att kunna släppa den där fasaden, den där bilden om hur jag förväntas vara. Att få rum med hela mig själv. Skriva rakt ur hjärtat om än medvetet försiktig med detaljer. Det hände ändå. Igår. Tillfälligheter. Ett ögonblicks oförsiktighet.

Någon som står mig nära snubblade över min blogg. Kände igen. Min första impuls var att stänga ner. Radera. Dra ur kontakten. Jag ska ta mig en ordentlig funderare på om jag kan fortsätta. Alls. Om jag ska sluta blogga. Om jag ska orka börja om någon annanstans. Just nu är jag bara så jävla ledsen. Som en av mina favoritförfattare skulle ha sagt:

"O Tillfällighet, din skuld är stor."

17 comments:

Björnen said...

Nej! Stackare.
Ta du en paus och fundera. Hoppas du fortsätter blogga - för du gör det så bra! Om du slutar så hoppas jag att du trots allt finns kvar här ute på nätet och fortsätter kommentera hos oss bloggvänner. Kommer sakna dina inlägg om du slutar.

Ta hand om dig! Kram!

Anonymous said...

Otroligt trist när sådant händer. Både att inte kunna skriva "helt" fritt eftersom man vet att någon annan man känner läser och dels att man blir lite osäker på vad man skrivit om den personen och hur det kommer tolkas.

Hoppas att på ett eller annat sätt fortsätter blogga eller kommentera.

Kristina said...

Fortsätt! De personer som står mig nära och som har läst mig har kommit mig ännu närmare, med ett par undantag, men där har deras avundsjuka stått i vägen. Det har bara varit en positiv erfarenhet för mig. Men jag har gjort valet att inte lämna ut allt eller lämna ut andra. Risken finns alltid att någon man inte vill ska läsa faktiskt gör det. Fundera en stund och sedan genast tillbaka! Kram från mig med!

A. said...

jag är inte nöjd... inte nöjd alls. :-(

Anonymous said...

NEJ vad tråkigt! När man inte ens kan gömma sig i rymden, vart ska man då ta vägen? Kramiz

Ängeln said...

Neeeej. Stanna please

S said...

Inte sluta, inte försvinna. Fundera, så väntar vi på dig här. =)

Kram!

Lill-Krizan said...

Äh, låt det inte förstöra allt. Gillar du att blogga så fortsätt. Du ser ju att det är många som skulle sakna dig!

Anonymous said...

Segtsomfan!
Katastrofen är redan ett faktum.
Börja om någon annanstans. Inget blir bättre av att du måste passa på dig själv och börja sortera/censurera dig själv.
Det är ju dina tankar som ska ut i cyberrymden - anonymt, eftersom du har valt att vara det.

Tristsomfan..

Anonymous said...

Inte sluta, inte sluta, inte sluta...
Jag måste ju få ha något att läsa när jag är på resande fot och dina grymma iakttagelser är ju som ett gift..
:(
Kör på. Förvilla. Lägg ut villospår!

Anonymous said...

Äh, lugna sig, damen. Skriver du sånt du inte kan stå för i fall du blir konfronterad så ska du hur som helst inte skriva det på nätet. Du vet aldrig vem som läser. Man kommer alltid till den punkt då någon man inte tänkte skulle läsa vad man skrivit helt plötsligt hittar dit, hur anonym man än tycker sig ha varit.

Stå för det du skriver, du är duktig på det du gör. Skriver du nåt som du bara måste ha ut och som fel personer inte ska läsa så går det alltid att lösenordsskydda inlägg om du prompt behöver publicera.

Anonymous said...

*duttar lite tröstande*

Rollx said...

Hoppas att du fortsätter. Skulle vara tråkigt att förlora dig Ninde. :(

Verbal Kint said...

Kan bara instämma i kören ovan: vore otroligt tråkigt om du försvann! Fundera du, så väntar vi här. *kram*

Peppe said...

Damn, vad tråkigt. Igår fick jag ett argt mail och lärde mej att ALLA uppenbarligen läser ALLT.

Anonymous said...

DRAMA!

Mr K said...

Oj,verkar vara en epidemi numera...