Friday, November 09, 2007

I lördags: festen

Man kommer dit. Kramhälsar på vännerna. Får ett stort glas välkomstbål i handen och blir sedan ivägföst av värdinnan för att presenteras för ett antal okända. Sedan det där dilemmat. I köket står en skock människor nyfiket uppradade och granskar nykomlingarna. När exakt kan man säga att de är så många att man inte behöver handhälsa och presentera sig för var och en? Känns aningen fånigt, deras namn kommer gå in i genom ena örat och ut ur det andra på mig¤. De däremot kommer dyka på mig på någon fest tre år senare och ha stenkoll på mitt namn. Så är det alltid.

Sedan:

*Jo det blev lite bråttom. Jag hann inte med någon middag innan. Det stod "förtäring" på inbjudan. Fick bli två små snittar, några salta pinnar och lite frukt från välkomstbålen. Nästan hela kostcirkeln. Typ.

* Råkar en stund hamna i fiendeland. Smug-married-couples. Hon med handen på magen. Han med armen beskyddande om henne. Pratandes köksrenoveringar och barn/karrär planering. Snäll som jag är räcker jag den gravida en kudde att lägga bakom ryggen. Hennes snubbe blir jätteimpad. Hur kunde jag veta det? (Duh.Jag är tjej.)Hade jag barn? (ser jag ut som ett gammalt avelsto eller?) Men barn fanns i planeringen av framtiden iaf? ( Skit i det du, så lever du längre..) Jag inser att han nog träffat mig på en fest för några år sedan och fortfarande tror att jag är ihop med exet. En tid då jag var lite f ö r smal. Men bara för att jäklas lite putar jag ut med magen, klappar den demonstrativt och säger med ett ljuvt leende: nej, jag ska inte ha barn. Jag har bara slarvat med sittupsen. Men tack för att du påminde mig. Snubben blir röd som en tomat i ansiktet, och hans tjej håller på att garva ihjäl sig. Sen går jag.

* Ägnar en stund åt lite nostalgiskt Hemstadssnack med några gamla kursare. Passar på att intervjua en mediamänniska om lite inside info om de senaste skandalerna.

* Blir pratad på av en blond singelkille, som verkar trevlig till att börja med. Pratar tillbaks tills jag tröttnar på att han pratar mer med min urrigning än mina ögon.

* Vid halvtid känner jag för ovanlighetens skull att jag desperat behöver mer sprit. Får rå ångest av alla 30åriga snubbar med rutig skjorta och begynnande mage som drömmer om radhus i suburbia. Jag är ingen radhusmänniska. Jag vill inte bli en sån som bara kan prata renoveringar, barn och karrär. Gaah.Dryftar saken med en halvfransyska som tycker jag ska flytta utomlands i stället.


* Värdinnan drar med oss ut på dansgolvet och vi skakar loss ett helt gäng medan de rutiga skjortorna står i köket och dryftar sina framgångsrika karriärer och radhusköp. Bara så skönt att dansa med ett gäng kompisar. Jag och en tjej sneglar oroligt efter mediamannen och skämtar om att den fria baren de dukat upp, nog kan vara en fälla. Bäst att ta det lite lugnt. Annars kanske vi dyker upp i en serie om alkoholens skadeverkningar innan vi vet ordet av. Man kan aldrig så noga veta med mediamuppar..

* Kvällens trevligaste kille:
Han var pojkaktigt söt. Ungefär i min ålder. Snyggast klädd av killarna. Lite gullig på nåt sätt. Nästan så att jag ville adoptera honom. Vi hade setts på någon annan fest tidigare, men ingen av oss kunde komma på var. Och ja, han var gay. Min gayradar är inte den bästa, efter åren i Hemstaden¤¤. Men annars är han den första heterosnubbe jag mött som har stenkoll på olika stewarders frisyrpolicy.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Och nu är det dax för helg igen. Möjligen en lite lugnare variant än den förra.


¤ Jag är dålig på att minnas namn. Om de inte är ovanliga eller om jag sett dem i skrift, då minns jag nästan alltid.
¤¤ Hemstadens gaydefinition täckte in de flesta icke manchomän.

6 comments:

Björnen said...

Jag har bara slarvat med sittupsen! Haha! Strålande!

Anonymous said...

Klockren save faktiskt :)

Jag hatar att hamna i den där sitsen, å-hej-här-står-alla-ni-å-känner-varann-och-jag-kommer-sist-insert-nervöst-skratt :/
Jag brukar bara hand-hälsa om det är typ 5-6 personer, annars kör jag ett "Hej allihopa!" Ingen som bryr sig iaf liksom...

Å what's up med den där konstanta "Har du barn? Nähe så när ska du ha barn då?" Vem i helvete har bestämt att man måste skaffa barn bara för att man är kvinna över 25? Å varför kan folk som väntar eller har fått barn bara prata om att vänta eller ha barn? Det är faktiskt inte det mest intressanta som finns!!

Gnnnnnnh!! *twitch twitch*

Anonymous said...

Flytta till Oz i sa fall! Och jag forstar dig..angesten kommer krypande..snart ska jag hem och latsas vara vuxen igen. Fy for den lede..
Kan vi skapa en motstandsrorelse manne?

Ninde said...

björnen: ;)
nini: Ha,ha ja det kan man undra. Gröt-i-huvudet-syndromet hos båda könen kanske? ;)
filo: Heej gumman! Oz låter lockande.. men hade ju nästan trott att du skulle vara förlorad till hunky aussies nu..Motståndsrörelse given om/när du återvänder! ;)

Anonymous said...

Jag vill oxå vara med i er motståndsrörelse då!

*viftar med handen*

Ninde said...

nini: Du är antagen! *All the good forces unite* ;)