Tuesday, May 06, 2008

Dagens: Hur korkad får en förälder bli innan det blir olagligt?

Pappa Marcus tycker det är alldelles en ypperlig idé att låta sin 4 åring leka och lite hårdhänt klappa det gulliga pälsdjuret. Som råkar vara en vild bäver som inte alls uppskattar behandlingen och nafsar till allt medan pappan glatt filmar det hela. Snyggt jobbat.

Smart, verkligen smart. Nej, det är inte bäverns eller en fyraårings fel att hon blev biten. Det är du som förälder som har hela ansvaret för att lära dina barn att djur inte är leksaker. Att man varken kutar fram till vilda eller tama djur hur som helst.

Inte alla tamdjur uppskattar barn och vilda djur vill oftast bara bli lämnade i fred. Och framför allt, om olyckan ändå skulle vara framme är det din förbaskade skyldighet att förklara för ditt barn att djuret inte bet för att den var dum. Utan för att den blev rädd och trodde att den behövde försvara sig.

Att sedan slänga ut hela storyn och filmen som en snyftare i Aftonbladet gör ju verkligen att du framstår som dagens pucko.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2399253.ab

12 comments:

Felicitas said...

Åh, håller helt med! Idiotpucko!!

Anonymous said...

Håller med dig - ett sånt ärkepucko!
Och Aftonslynan är ju inte heller sena att dra på.












Jag klappade en bäver en gång och den blev jätteglad, faktiskt.
Fast det var nog i ett helt annat sammanhang, nu när jag tänker efter.

S said...

Jag trodde inte det var sant. Hur dum i huvudet kan man få vara? "Gå fram till den så filmar pappa!!" Stackars bäver.

Ninde said...

felicitas: Word!

snubben:"..jag klappade en gång" En gång. Ha ha ha..:D

s: Ja, stackars bäver.
Bäverposten: "Bosse Bäver-Så attackerade människovalpen mig"

Anonymous said...

Nej, så skrev jag inte, Ninde.
"Jag klappade en bäver en gång och den blev jätteglad, faktiskt."
Så skrev jag.

Inte hur många gånger jag klappade bävern ifråga - eller hur många gånger jag har klappat en bäver över huvudtaget.

Jag har för övrigt en mycket fin relation till bävrar.
Jag gillar faktiskt de små rackarna.

;)

Anonymous said...

Korkade är vad de är.
Och sugna på sina 15 minuter.

Anonymous said...

Många är snabba att fördömma pappan utan att veta hela händelsen. Pappan och dottern stod på en väg och bävern var 10-15 meter ifrån när pappan började filma. Efter ett tag hade pappan problem med filmningen och bilden visade bara gräset (den delen är borttagen av Aftonbladet). När pappan fick in bävern i sökaren igen såg han dottern en sekund innan bävern anföll (som han trodde var bredvid honom men som med snabba steg sprungit mot bävern). Pappan sprang skäckslagen mot dottern för att rädda henne och blev själv attackerad. Det var under filmningen dottern ovetandes tog sig till bävern, han trodde dottern stod bredvid honom hela tiden. Se ÖP op.se (Östersundsposten). Jag tycker många dömmer folk lättvindligt med bara lite information som grund. Det är många som skulle passa på att filma en bäver. Kanske även du...

Kommentar till alla som tror att pappan tjänar pengar på filmen:

Hur vet du att pappan skickat in videofilmen till ÖP?
Det är kanske så att tidningen fått tips om händelsen och kontaktat familjen och på så sätt fått tag på filmen. Det här har varit en stor händelse i Ås. Händelsen inträffade för 8-9 dagar sedan och blev rapporterad i måndagens ÖP.

Anonymous said...

ÖP: Jag förstår att du är upprörd för det här är sannerligen ingenting att skämta om. Hela Ås är väl i uppror?!

Det här måste vara större än den gången då Andersson - han på Åsen - välte kossor i fyllan och villan.



Faktum kvarstår dock: Vissa bävrar klappar man inte bara.



;)

Ninde said...

öp-läsare: Intressant att du kablar ut ungefär samma standardförsvar till alla bloggar som skrivit om händelsen istället för att läsa och bemöta det jag faktiskt skrev. Men okejdå..

Om jag skulle passa på att filma en bäver? Möjligen. Men inte om jag samtidigt hade ett barn i barnvagn och en fyraåring att hålla reda på.

Min erfarenhet är att fyraåringar sällan står där man ställer dem utan tvärtom rör sig väldigt fort med väldigt lite eftertanke.

Finns det något spännande/farligt i närheten kan man som vuxen kallt räkna med att de är där fort som blixten så fort man vänder ryggen till.

Jag hade istället tagit tillfället i akt att ta fyraåringen i handen och visat hur man försiktigt närmar sig vilda djur, visat träd med gnagmärken och berättat om hur spännande hus de bygger osv. Att de är fredliga djur som dock inte vill bli klappade. Att de har tänder som kan fälla träd. Och, om den blir tvungen, små klappande barn..

Jag hade inte stått och fibblat med min mobilkamera och sedan inte rytit i ens när jag stod och filmade ungen springa fram utan först när hon blev biten. But hey, that's just me..

Att det är en stor händelse i Ås och att man där, som på många andra små orter, inte kan nysa högt utan att hamna i lokaltidningen betvivlar jag inte. Synd att lilltjejen skulle behöva bli biten för att pappan var så klantig bara.

Mig veterligen har ingen här påstått att pappan tjänat pengar på filmen.


"Det är kanske så att tidningen fått tips om händelsen och kontaktat familjen och på så sätt fått tag på filmen. "

Visst. "Någon" tipsade. Och pappan ställde glatt upp och talade ut..;)

"Hur vet du att pappan skickat in videofilmen till ÖP?"/Hur vet jag hur ÖP "fått tag på" filmen?.

Nu hade jag iofs inte skrivit en enda rad rad om just ÖP i inlägget. Men visst, såvida inte ÖP har riktigt tuffa paparazzin som bryter sig in hos folk och snor deras mobiler borde "någon" ha skickat in filmen. Kanske bävern? :)

Ninde said...

snubben: Förhoppningsvis har din pappa lärt dig när det är okej att klappa bäver och när man gör bäst i att gå hem istället ;)


kim: Jepp. 15 små minuter..:)

Mr K said...

Jag finner "Öp-läsare"s Pappa vs Bäver-försvar mycket underhållande.

Ninde said...

mr k: Solklart 1-0 till Herr Bäver där..