Thursday, May 22, 2008

Det där med raggning II

Dansgolvet.

* Dansgolvsraggare. Det är okej att ställa sig brevid ett gäng tjejer och dansa. Det är mindre okej att som ensam kille nöjt klämma sig in i mitten, gärna med ett fullt glas i handen och stå kvar där trots att du möts av rätt mild entusiasm. Det är definitivt inte okej att sedan oombedd försöka dansa någon hemsnickrad version av dirty salsa emot allt och alla. Eller bara ta någon du tycker ser lämplig ut i handen och dra iväg med henne trots hennes protester.

Det är definitivt läge att lägga ner när samtliga tjejer antingen ignorerar dig eller bara suckar och himlar med ögonen. Det finns en anledning till att heterotjejer går på bögklubbar och dansar ibland.

* Kvällens hjälte. Upptagen kille som kom fram och frågade om vi behövde hjälp och dansade med oss en stund bara för att vi skulle bli av med en efterhängsen kille. Civilkurage är bara så attraktivt.

* Kvällens vanligaste replik: "Hej-går-du-ofta-hit?" (Nä, och nu undrar jag hur klokt det var att gå hit överhuvudtaget)

* Kvällens platta fall: Hej, ska jag värma dina händer? ( Fattar samtidigt min hand innan jag hinner säga något. Problemet är att jag just dansat i två timmar och mina händer är precis lagom varma.) "Eh, jag trodde du skulle ha kalla händer. Eh. Med all aircondition. Eh".

* Kvällens ovanligaste: "Hej, ursäkta, jo, jag tänkte du är ju tjej..."
(Duh. Strålande observationsförmåga. Verkligen.) Han förklarar att han inte är något äckel utan bara tänkte be mig om hjälp faktiskt. Han hade lyckats glömma manchettknapparna (?) och hade då kommit på att ersätta dem med en säkerhetsnål. Hans kompisar hade förgäves försökt men bara lyckats sticka honom, inte för att han menade att gnälla eller så. Men bara en tjej skulle kunna lösa det hela, det var han övertygad om.

Killen körde hela kittet. Artighet. Hundögon. Bedjande blick. Såklart jag förbarmade mig över honom. Den varianten var åtminstone ny.

* Kvällens snyggaste. Kommer fram när han är för full för att prata speciellt god engelska och bara vill prata Holländska.

Dansar sönder fötterna. Bokstavligen. Medium Rare.
Detta samtidigt som man med alla krafter försöker att inte sjunga med i textrader som skulle kunna misstolkas. Som..

"..You see these shackles
Baby I'm your slave
I'll let you whip me if I misbehave
It's just that no one makes me feel this way¤"


Avviker för att vila ömmande fötter. Hinner inte mer än sätta mig ner. Uppenbarligen på fel ställe för det kommer fram en tjej och tycker att jag ska komma och dansa med henne. Hon ger sig inte. Men mina fötter blöder, protesterar jag och försöker se ynklig ut. Hon ser ut som om jag just kläckt ur mig världens sämsta ursäkt och lommar surt iväg samtidigt som min kompis som sitter brevid håller på att skratta ihjäl sig.

Jag muttrar argt att hon minsan kunde hjälpt mig lite, fått iväg tjejen med ett: "du, hon är med mig bitch." Det tycker kompis är hemskt roligt. Hilarious. Ända tills det kommer fram en annan tjej och pussar henne på kinden och vi på allvar börjar undra om vi nog hamnat i fel hörn av baren. Eller också var det bara ett tag sen jag var ute så sent på natten. Eller tidigt på morgonen. Att jag hunnit glömma hur allmänt desperat det var.


¤Den där jädra Timberlake förståss. Inte ens speciellt bra. Men fastnar lätt.
Så kan vi ta och sluta spela den på uteställen nu tack?!
http://www.youtube.com/watch?v=iAT5ypTjKOI

17 comments:

Anonymous said...

Haha. Kvinnors fötter blöder konstant!
Tänk att det ska vara så smärtsamt att vara fashionabel!

Ninde said...

kim: Inte mina! Brukar välja skor noga och dessutom ju ladda med lite tejp eller plåster i väskan om jag vet att jag tog de som var snygga men inte så bekväma. Men nu hade jag ju som sagt bytt till pytteväska i sista minuten...:/

Felicitas said...

Roligt inlägg, me likie! :) Glad att du förbarmade dig över manschettknappskillen, det hade varit obarmhärtigt annars! ;)

A. said...

Stackars dig som verkar så populär. Måste vara jobbigt. Hur ser dina egna raggningsförsök ut? :-)

Ninde said...

felicitas: Ha,ha jo trevligt sätt måste belönas.. :)

a: Är nog varken mer eller mindre synd om mig än om någon annan. Med undantag av gängets "Glamour Girl" som spelar i en helt annan division..:)

Raggningsförsök? Nu förstår jag inte riktigt? Menar du att det finns tjejer som är tvugna att ragga själva? ;)

A. said...

Aouch... jo jag tror det finns några sådan... ;-)

Ninde said...

a: Tror? Ja det har du nog bättre koll på än mig..;)

Anonymous said...

"Textrader som skulle kunna misstolkas"?

Jag trodde rottingfrågan var väl utredd vid det här laget? Vadan denna plötsliga blygsamhet? ;P

S said...

Den välkända Juckaren. Den hemskaste av alla raggningstaktiker.

Anonymous said...

Jag anammar som bekant det drulliga hundvalpsliknande-pank-och-struliga sättet. Det funkar sådär...

Anonymous said...

*skrattar så att jag trillar ur sängen*

Ninde said...

simon: *Tss* Jasså det tror du?
Nu trodde jag iofs att det var hundar du var på kurs för att lära dig dressera..;)

s: Ack ja. Borde vara spöstraff på sånt..

Manual: Droppa "-pank och strulig" delen, så går det nog bättre ;)

tania: ;)

Anonymous said...

Har sett en hel del från mitt DJ-bås genom åren. Det är ett under att människosläktet lever vidare, säger jag bara...

Ninde said...

snubben: Det kan jag tro..:D
Men ni får iaf lägga av att spela sexy back nu...;)

Anonymous said...

Sexyback sorteras in under kategorien "Bajsmusik" så det spelas normalt inte längre.

Vid bajsmusik --> Byt ställe!

...eller ställ dig i baren och ragga tills faran blåses över. ;)

Anonymous said...

Jag började också blöda på bröllopet häromhelgen - en stor man var vänlig nog att hoppa på mitt skavsår inte mindre än två gånger på tio sekunder..usch.
Jag fick höra en ny variant på replik i fredags (samma scenario, två killar vid bordet bredvid som tar kontakt efter några öl). När jag skulle gå sa han "Nej, ska ni gå nu. jag som hade tänkt dricka tre öl till och sen be om ditt telefonnummer". Självinsikt ger faktiskt lite kudos :)

Ninde said...

snubben: Byta ställe? Mja, gjorde vi iofs. Men förutom sexyback fadäsen skötte DJ'n sig rätt bra, därav det myckna dansandet. Man kan ju inte begära att alla DJ ska hålla Snubbeklass..;)

filo: Elakt! Hoppas han bar dig ut till taxin sen. Åtminstone..

Ha,ha har hört någon variant på den jag med. Självinsikt gillar vi! ;)