Wednesday, May 14, 2008

Tisdagsmiddag med barndomskompis

Vi gick i samma klass i Hemstaden. Ingen av oss bor kvar. Jag flyttade till Storstaden och hon flyttade norrut. När vi träffas faller vi genast in i gamla roller, jag är den livliga, sociala. Hon är den lugna, stabila med fötterna på jorden och välgenomtänkta livsval. Jag var den som på något sätt hade det lite lättare för mig då. Idag har hon en högre examen än mig, idag är det henne jag ringer och frågar om råd om fonder och ekonomiska val jag inte ens orkar sätta mig in i.

Det är speciellt med nära barndomskompisar, en speciell jargong. Hon är i stan över dagen för jobb. Innan vi träffas har hon hunnit springa runt på stan och handla lite. Hon halar fram en överaskningspresent, fint inslagna tvålar från en butik hon vet att jag gillar. Jag tackar henne genom att fråga om hon tycker att jag ser speciellt smutsig ut/i behov av tvål? Vi skrattar. Hon bjuder på middagen. Nästa gång kommer jag att ta det. Gör en mental notering om att skicka henne någon kul grej vid tillfälle.


Ingen av oss bor längre kvar i Hemstaden. Men hon bär mer småstadsosäkerhet än vad jag gör. Hon är så duktig på sitt jobb att Storstadsfolket flyger* in henne speciellt för att lära dem. Ändå ursäktar hon sig för att hon är en sån lantis att hon inte vet vad en café cortado** är. Typisk småstadsosäkerhet. Undrar ibland var den kommer ifrån.


Vi babblar på och tiden går som vanligt alldelles för fort. Så fort att vi får damma av den gamla hederliga sportgrenen "spurta till tåget". Hon hinner med tåget men eftersom hon inte hann köpa någon bok tillbringar hon ett par timmar med att spamma inboxen i min mobil med småobscena historier. Sånt jag antar att jag borde bespara era små söta öron ifrån.


* Ja, hon brukar be om att bokas på tåg när det går för att inte flyga i onödan.
** Cortado? Espresso med bara en liten skvätt mjölk i. Så himla avancerat var det..

9 comments:

A. said...

Jag har aaaaldrig hört talas om en cafe cortado... !!!

Känns som något inflyttade lantisar dricker för att verka inne. :-)

Anonymous said...

Tvålar från Lush!
Kanske till och med badbomber.

Gamla, gamla barndomsvänner vet jag tyvärr (?) inte så mycket om. De var liksom... tråkiga redan då.
Men lycka till. :)

Ninde said...

a: *Tss* vilka fördommar. Och det ska komma från en Northern Hoodsare. Där kaffe serveras i en pappersmugg från Värdshuset Gyllende M:et. I en mugg på vilken Ronald himself med tanke på klientelet funnit för gott att skriva in en tydlig varning om att kaffe kan vara varmt....;)

Kim: Bruka actually..inte lika förtjust i Lush faktiskt även om de ser läckra ut...

De tråkiga sorterade jag ut redan då..har bara de roliga kvar :)

A. said...

Påhopp påhopp påhopp...

Ninde said...

a: Men sant sant sant.. ;)

Anonymous said...

Bra Ninde!
Bra att du inte befläckar din blogg med en massa trams och obsceniteter. Det finns alldeles för mycket av den varan ändå, så det räcker och blir över.

















Äh...
Kan du inte ta eeeen liiiiiten en? Ta en som kanske inte är såååå farlig.

;)

Ninde said...

snubben: Vem är jag att säga nej till en DJ...:)

Peppe said...

Fint med gamla vänner och visst är det skumt att man omedelbart faller in i gamla roller. Lite som då man besöker sina föräldrar och automatiskt förvanlad till en tonåring. För övrigt är café cortado
STORT i Buenos Aires, folk dricker ingenting annat. Annars skulle jag nog inte ha vetat vad det är.

Ninde said...

peppe: Visst gör man..
Visste inte att det var så poppis där, man lär tydligen så länge man bloggar..:)