Monday, May 12, 2008

Högsommarhelg

Helgen i korthet. Jag har...

* Varit mer ute än inne. Fått lite färg.
* Tillsammans med kompis gått långrunda i naturområde.
* Burit tunn sommarklänning och sandaler för första gången i år.
* Solat på filt på filt i park med kompisar.
* Avslutat dagen på en uteservering.
* Pratat norska. Med en finnländare.
* Tackat nej till efterfest.

* Tagit årets första "dopp". ( Vilket bestod av att doppa tårna i vattnet och sedan snabbt som attan dra upp dem för avfrostning.)


* Grillat för första gången i år.
Hemma hos kompisar. Vi var blandat killar och tjejer, det slog mig hur automatiskt uppdelat saker ibland blir. Tjejen i paret hade nogsamt införskaffat köttet efter att ha rådfrågat charken. Hon och jag hjälptes åt att skära det i fina bitar och lägga det och grönsakerna i marinad¤. Vi drog fram grillen. Hällde upp grillkolen. La fram grillbesticken och uppläggningsfat. Sedan tog hennes kille¤¤ över och tände grillen och gjorde en del av grillningen, även om hon ibland fick påminna honom. Vem fick beröm för att köttet smakade bra? Ja, just det. Han hade lyckats bra¤¤¤ med köttet.


¤ Grillad rostbiff med grönsaker, lök, tomat, champinjoner. Kokt potatis och vitlökssås. Smakade precis så underbart som saker gör efter en heldag ute.


¤¤ Som syrran brukar säga. Män gillar att laga mat om det finns den minsta risk att det kan bli farligt, speciellt om det involverar eld och vassa verktyg. Själv funderade syrran ibland på att installera en labil gasspis. För att höja risknivån i köket.

¤¤¤ Norrlänningen som var med stod mest och var moraliskt grillstöd. Ungefär som jag gjorde när jag övertalat honom att byta till sommardäck på min bil.

2 comments:

A. said...

Det kan omöjligt räknas som ett dopp om man bara duttat i tårna... Bara så du vet. Bad/dopp räknas endast om håret är blött...

Ninde said...

a: What utter nonsense.
1. Det är inte många vattendrag runt Storstaden man vill doppa huvudet i. Även innan algblommning.
2. Med den vattentemperatur som var i helgen hade jag hunnit avlida av akut hjärnhinneinflammation innan långt blont hår torkat...brr

Men visst. Antar att du drog första kallsupen i helgen själv?