Friday, October 31, 2008

Mammor och möten

Tung avslutning på jobbdagen igår. Extrainsatt möte. Hasta hem. Anamma Killkusinens motto: "jomen jag jobbar bäst under press". Ila runt som en skållad iller.

Jodå mamma kom. Stack ner fingrarna i blomkrukorna för att med en kritisk min kolla hur jag vattnat dem. Det hade jag. Alla utom den där fula som jag egentligen hoppades skulle självdö men sett mig tvungen att slänga på en skvätt ungefär 30 sekunder innan hon kom. Hävdade att den drabbats av blomförkylning vid öppet fönster och enbart därför stod på death row. Mamma såg tvivlande på mig. Mycket tvivlande.

Sen klagade hon på att jag inte hade dammat ledningsrören på ett ställe i badrummet*. Det ni. Fick sucka djupt, himla med ögonen och utbrista "men mamma" innan hon la av och vi kunde ha trevligt istället. Alldelles för trevligt. Även om jag var en aning okoncentrerad och råkade blanda ihop** vem det nu var som fyllde år som hon skulle hälsa på idag fredag. Vilket hon tydligen redan berättat. Ett par gånger. Sen stod jag och rostade pumpakärnor i ugnen och bakade paj till sent på kvällen. Allt för att kapa åt mig lite förlorade Trophy-wife poäng.


* Jo,jag förstår om ni är djupt chockade nu. Städa i övrigt gör jag. Men damma ledningsrören har varit ungefär prioritet X den senaste hektiska tiden. Är nog bra att syrran får en liten till snart. Så hon får annat att tänka på.
** Jamen hon har ju två vänner här i stan med samma förnamn. Som jag jämt blandar ihop. Men orka liksom. Som plåster på såren fick hon sån här läppglans av mig som inte finns i Hemstaden. Sån som ser ut som sötsaker.

2 comments:

Miss Baglady said...

Im totally with you, har också mamma här i helgen och blommorna var det första hon hälsade på. Sen mig. Hmmmfpp

Ninde said...

miss baglady: Mammor och döttrar i ett nötskal verkar det som. Höll på att garva ihjäl mig när jag såg en betydligt äldre mamma o dotter i bekantskapskretsen göra samma sak..:)