Wednesday, October 29, 2008

I söndags

Okej, jag kanske inte direkt vaknade som den piggaste, klarögdaste versionen av mig själv. Men dagen var sedan länge inbokad och det var bara att pallra sig upp. Ont ska med ont fördrivas så jag beslöt att lite frisk luft skulle få mig att piggna till. Övertygade Systersonen att göra mig sällskap och snörde på mig joggingskorna. Ner till stranden och tillbaks. Frisk vind och känna livsandarna återvända.

Samtidigt påpeka för systersonen alkoholens uppenbara skadeverkningar. Samt framhålla att jag gärna såg att han avhöll sig från eländet för all framtid. Tyckte själv jag lät väldigt vuxen och förebildsaktig där. Han skrattade åt mig. Redan en härdad liten kille. Hade ju sett mycket värre saker. Sett "Färjan" på tv.



Sen ombyte, sminka sig pigg och dagens aktivitet. Dop. Sådär lite finklätt och uppstyltat handhälsande till en början. Träffa Norrlänningens kusin och några till bekanta utanför kyrkan. Tar tid utanför. Tar tid innan alla bänkat sig i kyrkan. Lite trött. Lite lätt uttråkad. Av alla närvarande är det säkert bara min hjärna som hinner tänka tusen tankar....

"Vad den unga prästen ser präktig och ordentlig ut. Prydlig frisyr. Glasögon. Lite en ung variant av kd ledaren. Folk som ser sådär överdrivet korrekta ut får mig alltid att misstänka att de har något att dölja. Han har säkert värsta kinky sexlivet privat för att väga upp sin präktighet. Nåt i stil med brittiska politiker. Typ apelsin i munnen och plastpåse över huvudet och klädd i damunderkläder. Eeew. Nämen fy vad tänker jag. Om en präst. *sudda bort den mentala bilden av honom iklädd engelska damunderkläder.*

Men titta på honom. Ser han inte suspekt korrekt ut. Prydlig. Men vänta han kanske är bög föressten. Jo så måste det vara. Han måste vara perfekt prydlig hela tiden för att inte dra på sig ännu mer problem än de från fördomsfulla medlemmar av församlingen som inte fattar att en präst kan älska någon av samma kön. Ja, tänk om det är så. Kanske är jättesynd om honom, han är utfryst av alla elaka tanter i kyrkorådet och så sitter jag och tror först att han är värsta pervot. Och nu fick jag nästan dåligt samvete.

Men vänta nu pratar han visst igen. Och nu halas äntligen minstingarna fram för att döpas. Under små ilskna vrål. Puh då har man något annat att fokusera på. Äntligen."

Vid smörgåstårtan efteråt hamnar jag brevid en femtonårig tjej. Slipper således diskutera världsekonomin och folks husrenoveringar. Kan ägna mig åt att avhandla ämnen som Highschool Musical och den annorlunda teknik man kan behöva vid datorn när man har fått riktigt långa naglar. Precis min mentala nivå just då.

6 comments:

Felicitas said...

Haha! Du är så bra!

Ninde said...

felicitas: Tack, sweetie! :)

emster said...

Exakt! Folk utan laster måste ha hemska saker som de döljer...

:-)

Ninde said...

emster: Utan tvekan..;)

A. said...

Hehe. Tänka kinkytankar om präster är väl en klassiker...

För att citera en kompis på ett dop för ett par veckor sen.

"...A, jag antar att det är olämpligt men jävlar vilka stora bröst prästen har..."

Ninde said...

a: Ha ha inte kinky in a good way nu då som din kompis. Mer kinky in a eeew way..;)