Thursday, October 02, 2008

Manlig logik vi inte förstår ett jota av del 137

H är en snygg man. Framgångsrik. En man kvinnor vill ha. En man jag inte vill bygga en framtid med. Inte numera iaf. Lunchade med honom igår. I någon sorts naiv föreställning om att vi är vuxna mogna människor. Vuxna nog att vara vänner* nu. Vänner av den sorten som inte sliter av varandra kläderna. Han berättar om den där tjejen. Att hon är seriöst intresserad. Frågar mig om jag tycker att han ska inleda något på allvar med henne eller inte.

Fattar inte vart han vill komma. Tror han att jag ska gripas av svartsjuka och tänka om? Visa att han minsann har en Plan B om jag inte ändrar mig?

Jag svarar att det får han själv känna efter. Men att han kanske borde ta sig en funderare på varför han fortfarande försöker få mig att åka iväg med honom isåfall. Göra saker och ting rätt för en gångs skull.

Han säger att han vill vara säker och lite annat diffust. Som om han vill pröva om vi verkligen kommit till vägs ände nu. For real. (Säker på vaddå? På att det är slut? På vad du går miste om eller?) Jag fattar inte. Verkligen inte.

* Jo det lär finnas sådana människor. Som "bara är goda vänner" när kärleken ebbat ut. Ingenting mer. Påstår de själva iaf. Om de nu inte blåljuger.

14 comments:

Anonymous said...

Han vill att du ska bli svartsjuk.
Och han vill visa sig på styva linan.
Såna är vi.

Ängeln said...

Äh grejen är väl den att han kommit på att det är dags att stadga sig. Sen vill han väl veta om du finns där när det går åt pipan..

Ninde said...

kim: Hm..lycka till med det säger jag. That train left the station ages ago...

ängeln: Ha,ha. Snarare stadga om sig direkt. Officiellt är han fortfarande gift..;)

Anonymous said...

Ookej, jag tappade visserligen logiken redan vid gifta sig och sedan knulla med andra, men om vi ska generalisera lite så finns det i min oerhört klarsynta värld tre primära huvudspår vad gäller beteende efter avslutat förhållande:

1: "Vem är mest sårad/känslokall"-leken.

2: "Vem kan snabbast hitta någon ny och demonstrera vilket stort värde man besitter på köttmarknaden"-leken.

3: "Jepp, vi hade det fint, av någon anledning gick det åt helvete, men allt slutar här"-leken.

Jag har nog testat alla men numera föredrar jag konsekvent alternativ 3, den ödslar minst energi men kräver ett visst mått av rationell hantering av känsloimpulser (läs: avstängning). Nackdelen är väl att om partner X hellre vill leka nr 1 eller 2 så tenderar de att ha svårt att förstå varför man inte vill vara med och leka och gå ganska långt för att försöka få en med på tåget.
Det kan dock vara en viss källa till humor om man kan förhålla sig lagom distanserad till spektaklet..

Och leka vänner försöker man inte ens förrän tillräckligt mycket vatten flutit under broarna för att spola bort den fadda smaken av relationshaveri och sårade känslor.

I min värld i varje fall.

Ninde said...

simon: Hade fått för mig att vi passerat steg 1 och 2 för 3 och coola vänner stadiet. Att vi var där nån jädra gång. Inte bara i teorin..

Miss Baglady said...

Jag vet inte hur alla andra har det, men jag VET att man kan vara vänner efteråt. Bara vara vänner. Och respektera varandra. Och vara snälla mot varandra. Och umgås på ett civiliserat sätt. Men det är inte lätt. Kostar på. Men det går. Om man vill.

Det är den där viljan. Ömsesidiga.

Berätta det för honom. Och det där med att han vill att du ska vara svartsjuk. Då är han ju soo not over you.

Jerry said...

Visst kan man bara vara vänner efteråt. Absolut och jag blåljuger inte.
Han vill ha dig! Varken mer eller mindre.

Mr K said...

Hmm, jag är skeptisk till alla som säger att man kan vara så goda och bra vänner.

Och ja, han vill ju bara göra dig svartsjuk, om inte medvetet så utan att ens fatta det själv - och tyvärr är det nog så att du är den bekväma utvägen - plan B.

emster said...

Vilken liten uppmärksamhetsjunkie!

Nita honom!

Nä, skoja bara.

Appropå att va polare: har aldrig varit med om att man kan vara vänner, men det kanske är mig det är fel på. Never look back är mer min melodi.

Anonymous said...

Det tog slut med mitt ex efter sex år just för att vi "bara" var goda vänner på slutet, fanns ingen glöd liksom. Vi fortsatte att umgås och det var jävligt skönt faktiskt. Man kunde vara sig själv fullt ut, kompromisslöst.
Så visst, det går att vara vänner efter ett förhållande förutsatt att det inte finns tillstymmelse till glöd eller intresse kvar. Vet av erfarenhet.
Men. Som i ditt fall där du hakar upp dig på huruvida han är intreserad fortfarande eller ej så råder jag dig till att anamma simons huvudspår nummer 3. Slipper huvudbry då.

Anonymous said...

Jo jag håller med Simon jag med, det kostar minst energi helt enkelt.
Däremot så förstår jag att det för dig blir svårt just eftersom du fortfarande har nytta av H för backgroundinfo om folk du möter via ditt jobb.
Låt honom helt enkelt hållas, men håll dig själv distanserad mentalt. Ni står inte varandra närmre än du tillåter honom att komma dig. Vad han sen tror är en annan sak.
För jo, man KAN bli vänner, men inte med alla. Särskilt inte med någon som fortfarande vill ha något mer, om det sen är sex eller känslor är egalt.

Ängeln said...

Simons alternativ 3 är klockrent. För övrigt kan man vara vänner efteråt men det hänger på att det inte finns någon glöd kvar. EN av mina bästa vänner är en kille som var mannen i mitt liv men glöden försvann. Jag trodde aldrig vi skulle ha kontakt men idag är han som familj för mig. Så Manualen har rätt.

Dessutom Ninde, killen är strul och kommer alltid att så vara. Vilket han visar nu genom att ens ta upp det med dig..

Ninde said...

miss baglady: Tror tyvärr inte det räcker med viljan alla gånger..

Nä, är just det där med "svartsjukan" som förvånar mig. Hade hoppats ha fel där..:/

jerry: Tror vissa kan det.
Jo, det är tydligt..

mr K: Tror en del klarar av "vara vänner fasen" andra inte..

Plan B? Nja.. En gång i tiden var jag Plan A. Nu vill jag inte vara någon Plan alls...det får någon annan vara.

emster: Utpräglad Alfamale..;)
He,he nja. Eller också väljer vi bara för snygga men odrägliga killar? Din sista rad var jag tvungen att läsa tre gånger. Fick den till "Never look bad är min melodi" ;)

Ninde said...

Manual: Jo, bästa prognosen för vänskap med ett ex är nog det du beskriver. Vettefasen om det räcker med goda intentioner..

ms.n00b: Huvudet på den berömda spiken där. Det är det jag i första hand kommer göra. Inte klippa. Men försöka distansera mig lite mer än vad jag gjort. Kanske löser det sig om han börjar träffa någon annan.

ängeln: Jo, han är trubbel. Som fan. Om än i snygg, välklädd förpackning. Lite därför jag till sist drog öronen åt mig med.

Alternativ 3 tolkar jag förrutom den nödvändiga slutpunkten på förhållandet även som ett klippande av all kontakt. Där är jag inte än. Där är jag bara om jag måste. Eller möjligen om jag träffar någon ny och det blir problem...