Friday, December 26, 2008

Julkort

Bil till Hemstaden. Dubbfritt. Bränslesnål personbil. Är ju en jävligt bra idé. Tills man lämnar tullarna ungefär. Passerar avåkningar. Passerar krockar. Börjar önska sig en fetaschlad fyrhjulsdriven. Med vinsch. Och dubbar. Lite mer plåt och tyngd emellan sig själv och mottrafikaterna. Som kepsgubben som envisas med 70 på 120väg. Saktar in ytterligare lite efter omkörningsavsnittet. Bafatt liksom. Som man bara hoppas ska få möta grabben i snik BMW:n som gjorde livsfarliga omkörningar för en stund sedan. Och att barnfamiljskombin fullastad med pampers inte ska hamna mitt emellan dem.

Så kommer man äntligen fram. Hemstaden. Annan klimatzon. Annan luft. Syre. Lugn. Familj. Pälsboll*.

* Grå Katten. Som mamma hävdar är en alldelles lagom tjock kattherre i sina bästa år.

3 comments:

S said...

Vad fint att det gick bra att köra! Jag fick ligga och snigelköra i kö en timme fram till Södertälje, men sen gick det bättre. Såg ingen krock, men ett polisingripande och något som höll på att bli en saftig krock på grund av en fartidiot, men som räddades upp av att killen i bilen han brände in framför kunde bromsa på en femöring. Jag passade på att tuta och ge fartidioten fingret när vår fil började rulla igen. Jag är inte mitt bästa jag när jag kör bil. God fortsättning!

Anonymous said...

Keps herrar och grådamer ska inte köra bil.

Sorken

Ninde said...

s: Himla jultrafiken. Skönt att du också klarade dig helskinnad! :)

Sorken: Sant! Inte heller unga killar i pappas BMW. Eller medelålders män utan blinkers. Eller folk i allmänhet egentligen. Förutom du och jag..;)