Monday, December 15, 2008

Lussehelg

Man smyger upp i ottan. Delvis för att man har mycket att göra och nästan har lagt ner det här med sömn nu ett tag. Delvis för att passa på att se Luciamorgon på tv. Is tradition. Man sitter där med sin lilla tekopp i handen och glitter i håret (nåja jag hade köpt till senare iaf.) Fylld av förväntan. Och vad får man?

¤ En massa omgjorda arrangemang och taffliga moderniteter. På utrikiska* dessutom. Inte bara spanska, utan dessutom skånska. Hur i helafriden ska man kunna humma med nostalgiskt och minnas forna skolavslutningar** till det eländet?

¤ En manlig solist som gjorde bra ifrån sig på engelska men sjöng irriterande fel i den svenska texten.

¤ En flock små barn. Ursöta. Hade kommit undan med att skrika sönder en snutt av "Hej tomtegubbar" på ren gullighet. Men alla är inte lika intresserade som närmaste familj och vänner av att höra någons små pyren misshandla julsång efter julsång. Riksteve borde ha haft vett att anlita något i stil med Adolf Fredriks Barnkör om man nu kräver så mycket sång av såpass små. De har iaf fått riktig träning.

Lucia ska vara som det alltid har varit. Samma julsånger. Möjligen kan jag godta två versioner av Staffansvisan och Merrily on High som exotiskt inslag***. Men allt annat är absolut förkastligt. Traditionsmarodörer.


* Men vafan. Nog för att jag gärna lyssnar på spansk musik annars bara för att det är ett vackert språk och ibland faktiskt förstår skånska även utan textremsan. Men inte på Lucia.
** Ja, jag har sjungit i skolkör. Är preskriberat nu.
*** Jomen det var allt lite nyskapande. På min tid.

5 comments:

Anonymous said...

Traditioner skall det hållas hårt på.

Man kan säga att min stjärngossestrut är det världsalltet balanserar på.

Tänk blott vad en värld utan sorkar i stjärngossestrutar och vackra lucior *ryser*

Miss Baglady said...

Vilken tur att jag sov över detta året, verkar det som.

Tackar min vetgirighet och nyfikenhet för det, som fick mig att stanna uppe halva lucianatten och läsa in mig på ämnet sekter. Hm, kanske kommer en story på det framöver;)

emster said...

Ah, att du orkade upp. Vad duktigt! Jag sov igenom hela helgen och har ingen julstämning alls. Kunde lika gärna varit oktober. Jag hajar ingenting. Vadå åtta dagar kvar till jul? Är det ett skämt?

(Hahaha - ordverifieringen är FISJUMGO!)

Anonymous said...

Vissa saker kan man inte ändra på!
Traditioner är traditioner.
Hoppas du skrev arga mail och insändare.

Ninde said...

Sorken: Helt rätt där. Fram för fler stjärngossar och lucior..:)

Miss Baglady: Sekter? Herregud du är ju nästan värre än mig..(ser fram emot inlägg ;)

emster: Tja. Har börjat sova lite illa på sistone. Mycket nu. För mycket tankar. För lite utvilad hjärna. Eller nåt..:/

Kim: Inte orkat. Dessutom måste de ju översättas till skånska..;)