Tuesday, December 16, 2008

Mer Helg

Dumsnäll som jag är satte jag sedan på lördagsmorgonen igång med dagens huslighet. Specialbeställd tårta till Killkusinen. Inte för att han nödvändightvis gjort sig förtjänt av den. Men han fyllde ju år. Jag hade ju lovat.

Sedan en sväng in till stan. Skulle ju bli bjuden på jullunch.

Sedan hemåt igen. Ångra att jag sagt till Killkusinen att det var okej att de kom över och fikade hos mig istället(större kök.) Få prestationsångest. Vill ju gärna få dem att tro att jag är sällsynt välartad och ordentlig. Ägnade således tid jag borde ha skrivit julbrev på till att städnojja lite. Hänga upp nya gardiner och julpynta lite extra. Blev lyckat iaf. Tårtan uppskattad. Eller så var det bara av ren artighet som alla tog om två gånger.

Middag med kompis på kvällen.

Söndag: Lite julkort/julbrevspyssel. Slänga ihop en tårta till nu när jag ändå hade många av ingredienserna hemma. Gillar att baka också. Inte bullar men mindre bröd och framför allt tårtor. Avkopplande finlir. Tacksamt jobb. Slippa tänka. Bara göra. Kanske något att sadla om till om den globala finanskrisen djupnar ännu mer och marknaden går omkull för att folk inte följer gamla konsumtionsmönster längre.
Onyttigheter, lottokuponger och sprit kommer vara det enda som går bra. Ungefär som i deprimerande avfolkningsbygder. Då kan jag stå där. Fixa tårtor. Tills konjunkturen vänder. Kan tänka mig sämre jobb.

Killkusinens mormor har pajjat höften och orkade inte vara med på gårdagen. Lämnar tårtan så att Killkusinen själv kan dyka upp o fira med henne lite senare. Tråkigt har hon hursomhelst nu när hon flyttat till russinboende. En liten grej för mig. Men hon blir så glad och uppiggad att jag blir lite rörd och nästan får lite dåligt samvete för att jag inte hälsat på henne på ett tag nu. Måste vara den senaste tidens sömnbrist som gjort mig blödig.

5 comments:

Anonymous said...

Du har det nog mer än lovligt välstädat hemma.
Så känns det.

Ninde said...

Kim: Beror ju lite på hur länge sedan det var jag hade äldre släktingar på besök..(hej, prestationsångest;)

Serafim said...

Hey du slår ju mig i huslighet. Så förväntar jag mig minst en redogörelse för sömnbristens orsaker..

Miss Baglady said...

Vapen och knark funkar nog också nu i lågkonjunkturen...

Ninde said...

Serafim: Jasså? Ha,ha. Ledtråd: inte den sortens sömnlöshet som ger en extra energi... Tyvärr ;)

Miss Baglady: Säkert. Skillnaden är väl att konditorer brukar kunna skapa onyttigheter till sockerjunkies utan att riskera en rätt lång "ofrivillig semester" ;)