Monday, September 29, 2008

Fredagskick-off

Med de vanliga dårarna. De man umgås med på arbetstid. Och vid särskillda tillfällen. Som i helgen då det skulle kickoffas.

Uppstigning i ottan. Samling för gemensam transport ut till gutarnas ö. Redan där börjar det likna vuxendagis:

Några måste absolut ha eskort till bankomat innan det åks till färjan (för det finns ju inga bankomater på ön eller så.) En annan måste promt hitta en toa på terminalen "ifall det är kö sen". Nån vill veta när vi ska äta. Jag och Trevliga Kollegan suckar och utbyter blickar. Z slår över till reseledarmode och försöker samla trupperna genom att påpeka att det vore fördelaktigt om vi boardar så snart som möjligt. Innan det där stora mc gänget som ska med samma båt.

Vi lyckas ta oss ombord och Mellanchefen som håller i trådarna drar upplägget igen. Redan där kommer första besvikelsen. Mitt och Trevliga Kollegans förslag har bytts ut mot en mer mesig lagstafett. Vi ska således inte få teambuilda genom att få se Mellanchefen dratta på ändan i ett vattenfyllt grottsystem. Big disappointment. Huge.

Hållit mig lagom nykter och inte varit orsaken till några skandaler - Check


Lyckats ta mig igenom helgens övningar som en god lagspelare utan att flippa ur på någon eller påtala fånigheten i vissa floskler- Check

Genomlidit den obligatoriska statistiken utan att vare sig somna eller gäspa käkarna ur led- Check
Måste bara innebära sjukt mycket vuxenpoäng.

Upplevt inte helt nykter manlig kollega* ge vad han säkert själv skulle inbillat sig var "positiv feedback" till mig och kollega Z mycket sent på fredagskvällen. - Check

Ringmuresightseeing och andra aktiviteter med kollegor- Check

God mat- Check

Fått tillfälle att lära känna kollega från annan avdelning bättre- Check
Hon den där nya försagda saken på ekonomin jag teamades ihop med. Efter lite vin var hon inte lika försagd. Nästan trevlig trots att hon jobbar på fiendesidan. Sen kände jag att vi bondade under ett litet båtligt missöde med. Vi hade lyckats slutföra vår uppgift och var på väg tillbaks till de andra när hon plötsligt tar mig i armen och pekar förskräckt.

Ett helt gäng med fjantiga västar och läderkläder har plötsligt parkerat sig ungefär där resten av jobbet borde sitta. Jädra ligister. Komma här och tro att de kan sno våra stolar och bete sig hur som helst bara för att de har fula tatueringar och vuxenmoppe. Vi rådslår lite snabbt. Kommer överens om att man inte bör vika sig för såna idioter. Speciellt som deras västar inte tillhör någon respektingivande indrivningsföretag. Dessutom har de några brudar med. Det värsta som kan hända är väl att vi får lite stryk. Vi morskar upp oss. Exempel bör statueras.

Naturligtvis står hälften av dem i gången och snackar med den andra hälften som sitter. Vi puffar oss fram och muttrar arga "ursäkta", till höger och vänster. Snubbarna tittar förvånat. De hårdspacklade MC bitcharna som står här och var blänger på oss med en min som om de vanligen åt tjejer som oss till frukost. Vi blänger tillbaks. Det är inte förrän vi hunnit ungefär halvvägs igenom MC flocken som vi inser att något inte stämmer**. Att vi råkat gå till fel båtände...



* Inte Trevliga Kollegan. Han är aldrig det minsta pinsam. Hans tjej kan vara stolt över honom.

**Den officiella förklaringen var att "vi passade på att gå ut och ta lite frisk luft". Sånt kan ju hända vem som helst enades vi om. Ge mig en skog med myrstackar och södertallar att orientara mig med. Men en båtjäkel. Såklart man blir desorienterad.

3 comments:

Anonymous said...

Hehe, "positiv feedback"...

Man får utstå en del va, när ens manliga kollegor dricker sig frispråkiga?

A. said...

Snyggt upplägg det där med checkandet... ;-)

Ninde said...

Manual: Ja, ibland så. Även om jag har jobbat på sämre ställen...

a: Ja, inte sant? ;)