Thursday, September 11, 2008

Who ya gonna call?

Om du drar ut i för att pröva på vildmarksliv. Och du sen får påhälsning av själva vildmarken i form av en björn som är mycket intresserad av din medhavda mat. Du har ingen aning om hur du ska hantera situationen. Du sitter i tältet och skakar tänder men har mirakulöst nog mobiltäckning. Vem är den första du ringer till? En erfaren jägare eller nån annan med viltvana? Pappa? Nån annan vettig person i närheten?

Nä. Vi ringer polisen. Ja, det blir bra. Nu var norrlands alla två tjänstgörande poliser tydligen upptagna med att söka efter den där 10 åringen på fieldtrip i fjällen. Men ändå. Vad hade de tänkt att polisen skulle göra? Arrestera björnbusen? Män med uniform och handbojor i all ära. Men såvida inte polisen dubblerar som björnexperter är de väl knappast i tjänst för att skramla med kastruller?

Hela artikeln

12 comments:

A. said...

Men allvarligt? Vaknat på fel sida idag?

1. Hur många erfarna björnjägare finns det?
2.Hur många erfarna jägares nummer har en vanlig 18-årig flicka. Dock att de var norrländskor..
3. Om du har panik och är livrädd. Vart skulle du ringa? Polisen eller 118 118 för att få tag på en orädd björnjägare?

Jag skulle ringa polisen direkt. De lär ju hjälpa till. Nu var de dock på annan plats men tror du inte de hade hjälpt till om de kunnat????

Ninde said...

a: Men allvarligt, bara för att du aldrig varit utanför tullarna..

1. Inte tillräckligt många med rätt erfarenhet men blir fler och fler.
2. Hur många på landet har inte ett antal kompisar vars pappor jagar? Ja, hade de varit från da Northern Hoods hade jag inte blivit lika förvånad...

3. Jag skulle ringt en kompis pappa som råkar vara både lugn och pedagogisk och ha jägarexamen. Eller min egen pappa. Som visserligen inte jagar men har rätt bra koll.

Den sista jag skulle ringa var en potentiellt björnrädd Kling och Klang som kunde irra dit och skadskjuta den och göra situationen farlig på riktigt. Men vad vet jag. Kanske är lulepolisen björntränade?

Tror säkert polisen åkt dit. De brukar väl få åka på all skit mellan himmel och jord som ingen annan vill ta i... Också därför skulle jag inte ringa dem i onödan.

emster said...

Jag hade ringt Jäl. Eller pappa.

Eller varför inte Peter Jihde... som en offergåva till björnen

A. said...

Och om man inte har sådana kompisar då? Kanske innerstadstjejer från Lule?

Jag har inga kompisar vars pappor jag vet jagar.

Och Emster. Det där om Jihde såg jag inte ens. Värre hetsjakt har jag aldrig vart med om!

Anonymous said...

Om inte hade jag nog ringt Comhems kundtjänst. Deras nummer är ju ofta mitt senast slagna nummer.

Ninde said...

a: Du menar att just Lule innerstad har ovanligt isbjörnsfritt på gatorna och därför sämre björnvana? ;)

Ring pappa alternativet funkar alltid. Du får väl ringa Pappa A, be honom gå in på:
http://www.bearproject.info/swedish/bearproject.php
..och söka på "Är björnar farliga." ;)

emster: Good plan..
Men det där med Jihde var inte snällt. Fatta vilka hårbollar den stackars björnen skulle få i magen..Om du inte syftar på den möjligen något mer aptitligt klippta versionen av honom.

Sen finns det ju bloggar där kommentatorerna inte riktigt delar dina åsikter om reseledaren från småland ;)
http://jerkono.blogs.se/2008/02/27/peter-jihde-leder-idol-3786797

kim: Din stackare. Som de har betett sig borde det minsta de kunde göra vara att åka ut och distrahera björnen med dåliga abonnemangserbjudanden under tiden du sätter dig i säkerhet...:)

Anonymous said...

Who you gonna call
Royal Republic!!

Så hade jag kunnat skriva om det först! :)...Norrlänning i Schtockholm?

S said...

Haha! Jag som inte ens tänkte ringa polisen när jag hade haft inbrott och då bor jag i centrala Stockholm. Trodde inte de skulle ha tid att komma.

Sen tycker jag emsters förslag om Jihde var genomtänkt och klokt.

Anonymous said...

jag skulle ha ringt ghostbusters, lätt.

Ninde said...

Royal republic: Ha,ha okej..

Hemstadstjej i Storstadsexil..;)

s: Resonerar likadant. Farbror Haffa ska inte ringas i onödan. Även om just inbrott borde höra till deras jobb..:)

themanual: Eller Bearbusters..:)

Ängeln said...

Who you gonna call Bearbusters!

Helt klart en lysande idé som jag ska presentera för min jaktgalne kollega vars stora nöje i livet är björnjakt... och jaaaa jag bor i Skåne absurt nog..

Ninde said...

ängeln: Gör så du.. Antar att han i likhet med somliga jag känner åker till Canada enkom för sån jakt..