Tuesday, September 02, 2008

I helgen: Babyshower

En kompis som fått barn. En Glamour girl. Då bjuder traditionen att man åker dit och fikar, gullar och beundrar. Medtagandes present. Helst ska man sno åt sig ungen en stund och bräcka varandra i prestigefajt över vem som har bäst hand med barn medan man ber en tyst bön att den nyblivna moderna inte ska avskräcka oss andra med alltför läskiga detaljer från själva nedkomsten.

S tycker det hela är lite småfånigt amerikanskt säger hon när hon ringer för att kolla om jag ska gå. Samt muttra om vad hon anser om det där med att döpa stackars barn till saker i stil med Jacqueline*. Däremot kan hon inte låta bli att gå. Alla ska ju dit. Plus att hon är nyfiken.


Men hon hittar inte så jag måste lova att möta upp henne. Kommer vara hela tjejgänget plus en del av Glamour Girls andra kompisar där. Alltså tjejig combat gear dvs. klä upp sig lite extra som gäller. Bafatt. Tar nya underkläder och den där toppen med snygg urrigning. Får skjuts av en kompis från en annan grej och kommer tidigt. Eftersom jag dels måste guida S, dels hatar när folk kommer tidigt till mig beslutar jag att slinka in på sju-elva för en kaffe. Börjar misstänka att jag tagit i lite för mycket då killen bakom disken är lite väl trevlig. Kommer förbi och erbjuder en tidning under det att jag väntar osv..


S dyker upp. Vi traskar in i hightech lägenheten till det typiska innerstadsparet. Numera med knodd av modell söt. Med en mamma som mått kanon hela graviditeten. Som kunnat fortsätta med allt utom kick-boxing och dykning. Gått upp pyttelite och gått ner allt utom typ två kilo såhär strax efter.

Tvåtimmarsförlossning med happy ending. Inga läskiga skador. Precis sådär som jag har bestämt mig för att det måste gå till om jag någongång ska skaffa barn**. Det stolte fadern möter oss i dörren och dryper sedan diskret av. Sedan först han ställt fram pajerna han bakat åt oss.


* S tycker det är pretentiösa fjanterier. Jag tycker det kan vara snyggt om man har ett efternamn som kan matcha.
** Hur var det nu Marian Keyes uttryckte det i en intervju? "Visst kan jag tänka mig att skaffa barn. Men jag ska banne mig ha heroin när jag föder dem."

6 comments:

Anonymous said...

Jacqueline!? Snacka om synd om barnet - att få stava det i tid och otid...
Heroin! Hehe - den hade jag inte hört förut.
Kul inlägg.

emster said...

Guuu vilken pretto graviditet-förlossning! Känner mig precis som din kompis: man tycker att det hela är lite too much men man kan ju absolut inte missa!!! ;-)

Anonymous said...

Men nu tänker jag på SATC-avsnittet där Carrie blir av med skorna.
Vad du än gör - ta inte av dig skorna!

Ninde said...

åsa: Ha,ha ja det förståss. Även om jag misstänker att hon kommer behöva bokstavera det betydligt mindre ofta i det område de bor nu.
Tack! :)

emster: Ja, lite kluven själv. De som fött barn med mer besvär själva verkar hata henne lite i smyg. Själv lyssnar jag tusen gånger hellre på pretto-nedkomsten än alla slakthusbeskrivningar av obeskrivliga plågor och dåligt bemötande andra nyblivna mammor brukar kläcka ur sig. Man vill ju inte bli heelt avskräckt ;)

kim: Ha,ha såg också det avsnittet igår. Skulle själv aldrig ställt mina dyra Manolo sådär oskyddat... I nödfall har jag en snygg men nästan aldrig använd skopåse ;)

Felicitas said...

Jag vill också ha en sån där förlossning någon gång i framtiden.... Inte som alla de andra man hör talas om... :P

Ninde said...

felicitas: Word! :)