Monday, June 25, 2007

Midsommarafton i Kuststaden: Fest 1

Sommarstugeområde med syrran, systersnubben och systersonen.Traditionsenlig silllunch med nypotatis, fläderbrännvin och sedan jordgubbar till efterätt. Sedan ansluter vi oss till det lokala firandet.

Dagens:

*Artigaste: Den unge affärsmannen från det fjärran landet som av oklar anledning släpats ut i bushen för att insupa lite äkta svensk kultur. Som stirrade förskrämt på den stora gröna "mobilmasten" med de blonda jättar som skuttade runt den i någon konstig rituell dans. För säkerhets skull log han och försäkrade oupphörligen att allt var "Soo beautifull and soo velly velly nice".

*Mest skrämmande: Att se en 30 årig finklädd backslick dansa små grodorna. Integration i all ära men ett par stekare runt "min" majstång är en skrämmande utveckling. Nästan så att man börjar frukta att GPS:en i båtarna kan visa annat än Sandhamn, Smögen o Troppan..

*Snyggaste shortskille: Han med röda shorts och perfekt tvättbräda. Som nästan fick ett par av oss tjejer att intressera oss för den lokala fotbollsmatchen.

* Ogenomtänkta: Jag som gav systersonen en ny frisbee. I tron att han skulle nöja sig med att vi kunde kasta lite då och då.

*Dagens Harmageddon fest: Grannarna. Redan runt 15 tiden kunde man se finfina representater för det manliga släktet* springa runt med vattenpistoler i näven.
För att sedan nödgas springa ner till bilen och byta om. In full view. Jag och syrrans kompis röstade för att gå in och be dem höja musiken. Men det beslöts att vi skulle kontra med egen när alla gäster anlänt. Så det grillas lax och kött. Pratas och skrattas.

*Dagens långnäsa: Poliserna som stoppade mig två gånger samma dag för att blåsa. Jag vet att jag borde ge dem en eloge för att de orkar sisyfosarbeta med att plocka fyllon av vägarna och samtidigt önska oss andra en trevlig kväll. Men ändå. Ingen gång fick jag de yngre poliserna. Nästa gång tänker jag vägra blåsa om jag inte får den snyggaste polisen. Och prova handbojorna. Nåt ska man väl ha för att man är laglydig.

När festen nått sin höjdpunkt var det dags att höja temperaturen genom att dra vidare till fest nr2...



* Typ 25. Vältränad.

7 comments:

Anonymous said...

Det finns inget "kasta lite" vad gäller ungar och frisbee/boll/valfritt föremål; det finns bara ett: kasta tills man stupar :D

Kombinationen snygg polis + handbojor låter lite spännande *kollar över axeln så maken inte står och tjuvläser*

Kim da Costa said...

Ha! Jag antar att du ville blåsa den snygga polisen! :P

Antar att "den artige" var asiat med tanke på "velly". :)

Rollx said...

Lät som en trevlig midsommar. Man skall rulla ut på landet som du gjorde. :)

Ninde said...

gina: Ha,ha precis..tills man (dvs jag) och andra "vuxna" stupar. Och systersonen är lika oförskämt pigg.

He,he förvisso...;)
Och maken är så välkommen att tjyvläsa det han får för dig.. ;)

kim: ;)
Ja,han en liten artig asiat.

rollx: Jo, det var trevligt, kul att träffa alla.Föredrar alltid spenaten på midsommar. Haft en bra helg dudå? :)

S said...

Jag har en kompis som alltid med nästan målsökande precision lyckas pricka in att få blåsa eller visa körkort eller testa billyktor på alla ställen där snyggpoliserna står. Och det är orättvist. Det är min tur nu.

Rollx said...

Helgen var väl ok. Dock inget utöver det vanliga. Var kvar i stan, en liten grillfest blev det dock. :)

Ninde said...

sandra: Håller med. Vår tur nu. Låt gamla erfarna polisfarbröder ta hand om the real bad guys. Så hjälper vi så gärna till med att vara snäll allmänhet för de snygga..he he

rollx:Aha, ja grilla hör till. Fast skulle sakna majstång i stan..