Tuesday, June 05, 2007

Postsemestriel Checklista

Gjort på semestern..

* Laddat med små taxfreeflaskor -"Cava skumpa" för hotellbalkongen.

* Ridit kamel- Flera gånger. Både i olivlundar och över sanddyner.

* Åkt jeep i öknen. Med halvgalen manchostuntsförare. Och norrmän.

* Provat att dyka för första gången. Dykt. Dykt i grotta. Jag, Norrlänningen två ryssar, några infödingar och en James Bond look alike.

*Ätit och druckit. Mycket, billigt och gott.

* Rört på mig. Massor. På det ena hotellet var det en bra bit hotellkorridor att trava mellan havsutsiktsrummet och hotellets matsal. Mycket promenader o lite jogg längs stranden. Dykning, kamelridtur eller en vända i poolen. Sightseeingvandringar över historiska platser eller över sanddynorna i världens största öken.

*Seriöst slöat i solen. Med kamelridningsträningsvärk eller matta ben efter jogg i sanden. Singlat slant om vem av oss som skulle släpa sig till strandbaren för att hämta mer vatten. Läst i solstolen. Ströläste om Alkemisten för ökenstämningen. Och Between Males, brittiskornas chick-lit bok som jag lånade men inte hann klart.


*Paragliding. Höjdrädd som jag är, är jag stolt över mig själv att jag vågade. Utan var helt lugn. Tills vi var uppe i luften. Och jag började fundera på om remmarna man trädde om benen skulle brista. Om jag isåfall skulle orka hålla i mig eller bara dödsstörta i havet. Norrlänningen som var med var naturligtvis lugn som en filbunke. Så jag försökte göra som honom.Gilla läget. Njuta av utsikten. Så farligt var det faktiskt inte. Har givetvis redan trackat Trevliga Kollegan som svimmade innan start när han skulle pröva det en gång...

* Prutat. Hanterat trevliga och mindre trevliga försäljare.

* Orsakat stor förvirring i hjärnans språkcenter genom den språkblandning som där uppstod. Blivit tilltalad på och gjort mer eller mindre lyckade försök att svara på följande språk:

¤Franska
¤Arabiska
¤Engelska (både den brittiska, amerikanska och aningens australiensiska)
¤Tyska
¤Ryska
¤Svenska
¤Spanska
¤Italienska
¤ Norska
¤Finska
¤Nedellä..äh Holländska

* Lärt mig vilka klädkoder som gäller var. Att solskyddsfaktor 20 inte räcker långt i Sahara.
Att heltäckande är det enda vettiga just där. Eller möjligen solskyddsfaktor 40 " for kids" (and blondes.)

*Ätit underbara saker. Ätit suspekta saker. Överlevt Ali Babas hämd utan pinsamma incidenter.

* Sett en ryss med ögonbindel bli smekt av sin polare i tron att det var magdansösen som band för hans ögon.

* Åkt 40 mil i en buss med havererad luftkonditionering. Stark värme. Och en stackars kille som med jämna mellanrum returnerade maten i en plastpåse.

* Djur. Stiftat bekantskap med sånt jag aldrig sett förr i verkligheten. Ökenräv. Ulliga kamelföl. Berberhästar. Kameleonter. Falkar. Olika typer av ödlor. Fiskar och havsdjur.

* Toaletter som ofta kunde sakna papper och sittring (de infödda använder vattenslang och sitter på huk ovanpå. ) Hade du riktig "tur" var det manuell spolning. En liten gumma som gick in med en skopa vatten efter dig.. Ibland kunde man hitta hål i golvet varianten. Som faktiskt är att föredra i de förhållandena.

* Rökt chi-chka. Den traditionella vattenpipan. Och pratat om allt mellan himmel o jord. Med andra turister eller infödda. Druckit massor av mintte.

* Sett en muskulös normalbyggd man försöka hålla jämna danssteg med ett gäng balettskolade killar på typ 50 kg. Som att se en Shire häst utföra svår dressyr ungefär. Men kul.

Och mycket mycket mer....

Och nu ska jag avsluta jobbet hyfsat för att träffa mor som är i stan. Ska muta uteblivet morsdagsfirande under min resa, med middag. Och inköpta presenter.

13 comments:

A. said...

Hmm... Har precis läst alkemisten också. Så, är du ett med ditt livsöde?

Ninde said...

a: Nä men kanske närmare det nu än vad jag varit på länge ;) Sj då?

A. said...

Jag närmar mig stadigt... :-)

Anonymous said...

Marocko?

Rollx said...

man utnyttjar "verkligen" tiden när man exempelvis är utomlands. Här hemma passerar 2 veckor obemärkt.

Kim da Costa said...

Det låter ju mer än ljuvligt!
Och du kan pruta minsann! Det har jag ännu inte vågat mig på.

Anonymous said...

Exotiskt, men VAR utspelar sig allt detta??
(Ulliga kamelföl, naaaw! Hur nära kom du?)

Peppe said...

Låter sweet! Välkommen hem, vi har skanat dej!

Anonymous said...

Vad Peppe, hon ovan mig, egentligen vill ha sagt är; att vi har saknat dig.

:D

Björnen said...

Förstod inte riktigt: Han såg ut som James Bond av Sean Connery, George Lazenby, Roger Moore, Timothy Dalton, Pierce Brosnan eller Daniel Craig? ;)

Ninde said...

k: Kommer mer foton. Men kommer inte publicera namnet på landet. Mejla mig om du vill veta..

rollx: word!

kim: Det v a r ljuvligt! Och man måste pruta. Iaf försöka.. :)

gina i ett arabiskt ökenland..
Hur nära som helst! Har klappat, kliat och haft ett litet kamelföl som med en förundrad min drog i remmarna på mina sandaler..

peppe/snubb: Ha,ha tack..för ett ögonblick läste min trötta hjärna "vi har scannat dig" :)

björnen: Tänkte specificera men trodde inte någon skulle bry sig ;) Kommer mer om honom i ett inlägg. Var mest det att han såg ut som om han när som helst skulle kunnat dra iväg och vara 007. Men låt oss säga en korsning mellan Daniel Craig och en ung Sting. Blond. Närmare 40 och gift med en tjej som tyckte det var för läskigt att ens snorkla...

Mr K said...

Aha,ok.Fast jag vill nog gissa mig fram,haha...

Ninde said...

mr k: Får du gärna..