Wednesday, February 18, 2009

Dagens arg

Man gör Mellanchefen som inte är här idag en tjänst. Man ringer företag X och efterlyser leveransen av kontorsmateriel som borde ha varit här nu. Man är förberedd. Efficient. Man rabblar kundnummer, ordernummer och fan och hans moster. I andra änden sitter bimbon med bebisrösten som i jämförelse får Frau Reinfeldt att låta som någon med pondus. Nä, varan har inte lämnat fabriken. Nä, de vet inte när. Kanske i slutet av veckan. Kanske i början av nästa vecka. Nä, de har inga utgående leveranser idag.


Man tar ett djupt andetag. Man påminner bebisrösten om att den överenskomna leveranstiden är tre arbetsdagar. Inte "kanske i början av nästa vecka-öh-vettinte." Bebisrösten har aldrig hört talas om Pacta Sunt Servanda. Tja, hon skulle kanske kunna ringa och be dem snabba på lite på fabriken, jo det har jag rätt i. Men hon kan förståss inte garantera något mesar hon på. Bäst för bebisrösten att hon fixar det. Innan Mellanchefen är tillbaks. Han kan vara drygare än Yes Ultra när han är på det humöret.

5 comments:

A. said...

Nja... finns ju alltid viten att betala om pacta sunda servanda inte kan följas...;-)

Ninde said...

A: Var lite det jag anspelade på.. bara lite förbluffad att man kan vara så himla aningslöst klantig på sitt jobb att man inte har koll på sånt själv och ser till att ha ryggen fri...

Felicitas said...

Så du har också råkat ut för idioter idag?! :P Jag med.. Men det kommer inte att dyka upp på bloggen, för jag har blivit varse att min CHEF läser min blogg. Så kul är det - jag skrattar hela tiden. :P

S said...

Jag har haft min del av mindre intelligenta samtal idag. Det är alltid lyckat när jag känner hur jag inte orkar längre och vill dö men istället lägger pannan mot bokhögen och personen i andra änden babblar på hysteriskt och okontrollerat och ställer frågor än hit än dit medan jag funderar på hur jag ska kunna avsluta samtalet. Tusen sådana samtal till och jag får läggas in på psyket.

Ninde said...

Felicitas: Ajdå. Skulle inte heller gilla att min chef läste bloggen. Eller iaf inte Mellanchefen, högsta chefen är en rätt cool typ..

S:..eller tusen såna samtal till och du har erfarenhet nog att starta en egen psykavdelning för förvirrade telefonterrorister...

*känner med dig* :)