Tuesday, February 24, 2009

Tämmeltajm

Fettisdagen. Semlor. Glatt Mellanchefen* med att medela att jag lyckligen medfört semlorna till jobbfikat som jag lovade. Kan möjligen vara det jag uträttat i år som han sätter störst värde på hitills**.

Köpt minitemla till mig och Z. Som vi anser vara den ultimata kombinationen. Lagom mycket bröd, lagom mycket grädde. Och iaf mindre mandelmassa***. Typisk tjejsemla enligt Trevliga kollegan. Som håller på den traditionella.

Z: Men hur många kalorier är det egentligen i en semla?
Jag: Mini vet jag inte. Men säg 500kcal i en vanlig. Eller -200 om man petar bort mandelmassan.
Z: Så på 1500kcal/dag kan man leva på 3 semlor, svart kaffe och isvatten då?
Jag: Ha ha precis. I teorin iaf. Typ Ture Tventon dieten.


* Jo han ringde och kollade. Med lätt oro i rösten.
** Mellanchefen mycket förtjust i semlor. Eller i det mesta som är sött.
*** Inte så förtjust i mycket mandelmassa. Borde man inte kunna ersätta den med choklad? Såna gånger jag saknar exet. Som blev glad när man petade över mandelmassan åt honom.

6 comments:

A. said...

Mandelmassa har inget dött av. Och ersätta den med choklad? Hmm... det värsta är att jag tyckte det lät gott...Kanske choklad och mandelmassa. Ska baka egna såna och berätta! :D

Livet på den mörka sidan said...

500 kcal i en temla? Jisses !

Anonymous said...

Men mandelmassan är ju mumsmums!
Choklad är iofs inte illa det heller.

Ninde said...

A: Enda anledningen till att ingen har dött än är att vi som inte gillar den petar bort den..

Så snälla. Testa med bara choklad och rapportera! (Funderade på att baka själv häromdagen men affären hade ingen färdig chokladkräm o jag var för lat för att göra egen just då.)

Lyxpiraya: Min uppskattning. Men tror iaf de stora man köper på kondis innehåller det.

Kim: Nja. Aldrig gillat mandelmassa. Men choklad...:)

Anonymous said...

Fler chokladsemor åt folket! Mandelmassa är en styggelse!

Ninde said...

Vindvirvel: Hear,hear...:)