Friday, February 27, 2009

Juiceligt förfördelad

I min strävan att skära ner på socker och i viss mån kaffe, har jag börjat frekventera ett café med färskpressad juice. Hittat min fix för att klara av den här trista vårvintertiden skulle man kunna säga.

Vanligtvis levererad av en ung serviceminded kille. Den sortens som ser allmänt glad ut när man dyker upp. Vanligtvis brukar vi byta tre ord när han pressar juicen. Är jag trött erbjuder han sig att stoppa i lite guarana. Eller nåt annat skoj. Samtidigt som han viftar med sina alldelles för långa, mörka ögonfransar och undrar om jag tycker att han är en underlig kille för att han inte gillar sport.* På det hela taget ett lyckat samarbete tyckte jag.

Glad i hågen och med stamgästkortet i näven travar jag in. Och så står det plötsligt en tjej där. Som inte alls blandar lika bra. Tar typ hälften av den godaste frukten. Påpekar artigt att hon glömt lite frukt. Hon tittar bara oförstående och hävdar att de alltid blandar sådär. Nästa gång försöker hon slänga med en kantstött frukt. Nu är det fasen personligt. Hon hatar mig. Så måste det vara. Frågan är om jag ska:

1. Skälla ut henne.
2. Skicka dit någon kille jag känner för att köpa ut.
3. Hålla ut tills jag nått upp till tio klipp och får en fri juice. Sedan skälla ut henne.
4. Ersätta juicen med något koffeinhaltigt på närmaste kaffebar. Med manlig barista.


* Erbjöd honom sportbilagan en gång, när jag knallade förbi med en nyinköpt kvällstidning i nypan. Var ju ändå ingen ridsport.

6 comments:

Felicitas said...

1. Men på ett väldigt välformulerat, sansat och subtilt sätt. Bästa sättet - totalt övertag! :D

Felicitas said...

(Då är man en äkta biatch - den bästa sorten!)

Livet på den mörka sidan said...

Ettan Absolut . Var iskallt artig liksom

Miss Baglady said...

Åh det låter som en trevlig vana det där. Fast inte med den nya tjejen. Kräv honom tillbaka.

Hade ett sånt ställe när jag var i Cancun, som gav mig min dagliga fix. Miss that.

Ninde said...

Felicitas: Ska fundera på det. Men tror inte det hjälper med hennes typ..

Lyxpiraya: Redan provat artigt iskall. Bruden fattar inte..:/

Miss Baglady: Såna ställen är guld värda! Jo, jag funderar på att kräva honom tillbaks. Men med lite otur är han hennes bror som hon inte vill ska bli för tjenis med nån blondin hon inte godkännt. Typ..;)

Konsultpappan said...

Så här hanterar jag alla människor som är i serviceyrken och inte vet hur man ger service.

"Jag märker att vi har ett litet problem - och jag märker att du inte kan fixa det. Det är helt ok för mig, alla människor kan inte lösa alla problem. Det är helt fair by me. Jag tänker inte tjafsa. Jag vill bara veta två saker:
Vad heter du, och vad heter din chef?"