Wednesday, December 20, 2006

Slutspurten

Igår: Julhandel tvätt och städning, avböjde väskbekantens "jag kan följa med dig som smakråd". Är effektivast på egen hand. Hittade dock äntligen det där smala svart silkiga fodralet till nyårsfesten. Figursydd så att man känner sig som Jessica Rabbit. Halva priset på det stora engelska varuhuset som snart ska stänga. Ringer mormor med receptet på saffranskaka. Vi pratar länge. Saknar henne.

Idag:

* Sista ordentliga morgonträningen på gymet innan jag tar helg ledigt. Tog i lite extra.

* Tjej runt 20 som tränar på samma gym klagar på sin 40+ pappa.
Pappans nya tjej är 28 men ser yngre ut. Hon är lite trött på att pappans polare frågar vem som är dottern och vem som är flickvännen...

* Lunch bestående av en nutrilettshake och tusen ärenden. Muchos dineros insatta på mitt konto avsedda för gemensamma julklappsinköp. Lyckades få 20% extra rabatt på en sak syrran bad mig köpa. Överväger att investera mellanskillnaden i en sån där underbar presentask från Clarins. Hon skulle aldrig behöva veta. Men nä, jag är för snäll. Hoppas på tomten i det fallet.

*Med sista klapparna i nittiosju olika kassar stressar jag på väg ut ur ett varuhus. Då det plötsligt börjar tjuta i larmbågen och en vakt model X-Large uppenbarar sig.

Trots rent mjöl (nåja betalda klappar) i påsen känner jag mig ändå skyldig. Letar febrilt efter kvitto. Hittar det ena men inte det andra, jag som brukar ha sån koll på sånt. Ser framför mig hur jag släpas bort i handbojor. Får tillbringa julen bakom lås och bom allt medan gråtande små släktingbarn förgäves väntar på sina julklappar och vädjar via tidningarna om att jag ska benådas.

Ingen julmat, bara vatten och bröd (shit, va smal jag skulle bli). Jag kommer att vaktas av en sur sheriff med cowboys boots som snurrar på sin revolver och dricker tequila som i värsta Western filmen..(ok. I got slightly carried away there.)

Innan min fantasi hinner till den obligatoriska western-films hängningen inser jag att jag måste trassla mig härifrån innan lunchen tar slut. Vakten har åtminstone vänligheten att se ganska bra ut. Vilket jag försöker förmedla. Med ett leende och huvudet på sned. Och en oskyldig uppsyn. Det fungerar. Han sa sig kunna fixa det ändå. Larmar av varorna och jag traskar iväg som en fri människa. Åtminstone de 8,5 minuter som återstår av min lunch tid.

3 comments:

Anonymous said...

Nu får jag sån jäkla prestationsångest. Du har ju sån fetkoll på allt, redan handlat klart. Själv kommer jag nog springa utbränd och gråtfärdig och inte hinna med min suveräna rim förrän vid elvatiden på julafton.
Men knäckt ska knäck äta.
God Jul!

Anonymous said...

Jag tror att ditt silkiga fodral är sådär härligt slinkigt. Kvinnor har så mycket roligare kläder. Det måste helt enkelt vara roligare att vara kvinna.

Ninde said...

filosofia: känns som allting annat än fetkoll just nu, kommer säkert stressglömma något viktigt när jag packar bilen, en fin liten tradition jag har..;) Ha en riktigt god jul du med!

Kim: Ha, ha tror du har rätt där. Ibland har man tänkt att det skulle vara mycket enklare att vara man. Men f-n så mycket tråkigare. :)