Tuesday, December 19, 2006

Tio små tomtenissar (inget för känsliga)

1:" Midvinternattens köld är svår, tio små nissar i
djupsnö går. Rävsax gömd under täcke vitt, knipsar Nisse av
på mitt. Livsandarna snabbt för honom tryter, snart i
eget blod han flyter.

2: Nio små nissar i midnattstimma~ traskar fram i
månljusstrimma. Ugglan hoar i sitt näste, istapp faller tyst från
fäste. Nisse spetsas utav tappen. Tomten ligger död på
trappen.

3: Utanför dörren står gröten och ångar. Åtta nis-
sars intresse den fångar.
Under stigande hunger faten de nalkar, en
stackars tomte på kanten halkar.
Han kippar han kämpar, han svettas sig blöt,
men sjunker likväl i kvicksandslik gröt...


4: Många springor stugan har, där sju små tomtar
in sig tar. Katten som bak dörren ruva, slukar Nisse med
hull och luva. Resterna av tomtehand, suger Misse bort från
tand.

5: Sex små nissar mot julbord ila, snabbt de upp-
för bordsben kila. När sista tomten över kanten hasar,
han tappar greppet och nedåt rasar. Faller nedåt likt ett lod.
Mattan röd av tomteblod.


6: Tomtar fem i väldig iver, springer runt, ty
hungern river. Nisse snubblar på sitt skägg, faller rätt på kni-
vens egg. Lilla Nisse stackars saten, rinner ut i sillsalaten.

7: Fyra nissar har festat på sill. Och nu de törsten
släcka vill. Mot glöggen de springer i samlad tropp och tar
för sig av drycken i varsin kopp.
Ner faller Nisse i glögghett hav, likt skållad
mandel faller hans skinn av.

8: Tre små tomtar i granen svingar, mellan ljus
och änglavingar. Nisse sig för nära våga, strax han står i ljusan
låga. Doftar snart likt vidbränd stek~ ångrar då sin
ystra lek.

9: Två små tomtar omkring sig tittar, då en smäll-
karamell de hittar. Nisse ner på den då hoppar, men för detta den
ej stoppar.

I tak på golv och på gardin med frans, finns nu
Nisses hjärnsubstans.


10: Husbonn stiger upp i natten, för att kasta lite
vatten. Under husbonns tunga toffla, Nisse blir till
krämig våffla.

Snön ligger vit lite här och var, inte en j-a tom-
te finns kvar..."


Fick den av en kompis, någon som vet vem som skrivit den, hojta till så lägger jag in det...

14 comments:

Anonymous said...

Var inte den mäktiga diktsviten en samproduktion av Viktor Rydberg och Agatha Christie?

Anonymous said...

Hahaa. Jag blir påmind om att jag måste plocka fram dikten "Gummi av jul" som jag och en kollega skrev till en julfest för något år sedan.
Vänta och se :)

Anonymous said...

"Jul av gummi" var det så klart!

Anonymous said...

Hahahaha! Jag skrattar ihjäl mej. Sjukt roligt! Tack Ninde.

A. said...

Brutalt. Och elakt. Har jag varit snäll ett år för att du ska slakta alla tomtar. Surt... ;-)

Ninde said...

h: Jo någon kreativ själ skrev visst ihop dessa två på något studentspex tror jag...:) Brukar förressten läsa den förstnämda och har spelat in en video i skolan med en "rip-off" på den sistnämda.

kim:Jul av gummi? Kan du inte lägga in den på din blogg eller mejl då? :)

peppe: u're welcome :)

a: Good guys go to Claes Ohlsson, bad guys can go anywhere they like ;)

A. said...

Kanske det är det så. Skulle säga att det stämmer på tjejer iaf. På killar är det mer;

"Nice guys to Clas Ohlssson and bad guys go to prison and becomes somebodies/everybodies wife"

Så det stämmer väl att de kan gå vart som helst. Inom murarna :-)


Men du kanske har rätt. Men vem ringer ni när ni behöver få upp hyllan på väggen då? Inte mig i alla fall. Jag vägrar. Trots min nya skruvdragarborrmaskinsmojäng....

Ninde said...

Ha,ha trodde det var "bad guys leave with your girlfriend." Men jag kan ju hört fel :)

Föressten finns det inget som är så manligt som en kille som brottas med Betongväggen från H-vetet medhelst dyr borrmaskin.

Fast Storstadskillar klarar väl inte av sånt va? ;)

A. said...

Nej det klarar vi inte. Bara grannpojken hemma från gården som kan sånt. Sen har han en egen traktor också så passa på att flaxa lite med ögonfransarna så plogar han säkert också ;-)

Men nej, du har faktiskt rätt. Så här jobbar vi;

Vi ringer pappa, sen så är han också från stan så det funkar inte heller och då låtsas vi att vi gillar det minimalistiska och skiter i hyllorna... :-)

Fördomarna haglar här. Trist attityd. I jultider och allt. :-)

A. said...

Och förresten, du glömde slutet på citatet !

"... and then she calls her mother crying..." ;-)

Ninde said...

Moha ha ha, eller hur va? ;)

Och nej, mamma är den sista vi ringer till och gråter över bad boyen. Finns nämligen inga ord som smärtar så mycket som "vad var det jag sa?". Vi ringer närmsta tjejkompis och hoppas att det inte är badboyen som svarar i hennes telefon:D

A. said...

Haha... Sitter och väljer mellan två svar på dig. Vilket passar bäst tycker du?

1. Okej, ger mig. Men jag får upp min hylla med mina coola prylar från Clas Ohlsson

eller;

2. Precis därför jag aldrig svara i telefon hos någon annan...

:-)

Ninde said...

Lite av båda kanske? ;) Förutsatt att vi inte har samma tjejkompisar? :D

A. said...

:-)

Det har vi nog inte... tror jag i alla fall.