Saturday, December 02, 2006

Traditionsenlig glöggfest ikväll

Kaka i ugnen. Bakar inte lika ofta nu som singel. Känns inte lika meningsfullt nu. Försöker minnas när jag sist var singel en jul. Var länge sedan. Alltför länge. Så länge sedan att jag känner mig vilsen nu, osäker på vad jag förväntas göra. Så jag involverar mig i andra, i släktingar och vänner.

Tänker på förra året. Gjorde mycket julgodis, speciellt nougat-marsipan som jag inte äter men gillar att kladda med och göra. Som exets killkompis sa var det ideala; att ha en tjej som älskar att göra julgodis men inte att äta en massa. Med en menande blick på sin småmulliga tjej som naturligtvis tog åt sig. Och jag tänkte såklart prata med honom om det sedan men det blev aldrig riktigt läge. För att jag visste att hon kämpade med vikten hade det jobbigt. Själv hade jag det omvända problemet just då, exet gnällde om jag gick ner för mycket. För att jag tränade och hade det stressigt i största allmänhet. Och exet själv räknade magrutor med misslynt min framför spegeln. Fast vi alla egentligen borde ha lagt energin på viktigare saker.

Jag undrar hur det ska bli med allt i år. För att julen får skillnaderna mellan singellivet och tvåsamheten att framträda så tydligt. För att jag misstänker att jag ändå kommer att köra hem till Hemstaden med "Driving home for christmas" på cd:n och H i tankarna.

För att jag inte vet om jag hinner/har råd att hälsa på Lejonkillen innan. Fast han vill. Vill väldigt . Fast det nästan skulle behövas för att orka vara snäll flicka en hel julhelg.

Meanwhile, ska jag skålla ett gäng mandlar levande. Och pierca en apelsin medhelst kryddnejlikor. Tillbringa en kväll tillsammans med folk som jag verkligen gillar. Kan prata med om allt. Utom H.

8 comments:

Anonymous said...

Men tänk ändå vad skönt att slippa "dela på sig" eller ha en diskussion om vart man ska fira jul i år!

Att vara singel har helt klart sina goda sidor när man är singel. Man kommer närmare sin egna familj om inte annat.

Nu kan du ju dessutom tänka på viktigare saker här i livet än freakiga ex, som att trycka i dig en extra av de goda lussebullarna t.e.x.

=)

Ninde said...

Hur visste du att jag bakade lussebullar också? :) Tack för påminnelsen om singellivets fördelar...

Anonymous said...

Hmmm.. jag är alltid julsingel. Även om jag är ihop med någon under året så är det alltid över lagom till jul. Då sitter jag där med Den Där Julklappen och svär att aldrig mer köpa någon.

Anonymous said...

Intressant det där, att vara omgiven av folk du tycker om och litar på - utan att kunna prata om din H.

Känner igen känslan. Men du har väl någon extra-dubbel-plus-förtrogen vän?

Ninde said...

Kim:Ja vad är det med killar egentligen? ;)

h: Jo, såklart har jag det. Har bara valt att trassla in så få som möjligt i "saker som måste hållas hemliga".

A. said...

Piercade apelsiner tycker jag verkligen är den stora nackdelen med julen. Har fortfarande mardrömmar om "pysseldagen" i skolan när alla skulle ha med sig en apelsin...

Förmodligen inte lika stora som han som kom med ett äpple i stället eftersom han bara trodde att det var en frukt man skulle ha med... :-)

Ninde said...

Klassiskt fall av "rätt gjort, men fel uttänkt" :)

Anonymous said...

Håller med dig om att det känns extra tydligt att man är "ensam" till jul. Särskilt när det finns någon man vill fira den med fast det inte går :(

Men som man bäddar får man ligga...