Thursday, September 13, 2007

Mittiveckan shopping I

Kompade ut lite tidigare igår för en sedan länge utlovad shopping med tjejkompis. Som har mer pengar men färre kilon* än de flesta jag känner, inte alltför olik Jennifer Love Hewitt. Således skapare av både en hel del panik och komplex hos andra tjejer. En ganska speciell tjej som kan vara kul att umgås med men inte avslappnad nog att tillhöra min allra innersta krets. Även om hon lärt sig att inte dissa folk alltför hårt när jag är i närheten.

Att umgås med henne känns ibland lite som att hänga med den coolaste tjejen i plugget. Lite smickrande samtidigt som man inte riktigt kan slappna av och vara sig själv, för man har fullt upp med att leva upp till sitt allra snyggaste smartaste, jag.

Jag känner många tjejer som helt enkelt inte orkar umgås med henne. För att hon kan få även den snyggaste normalsmala tjejs självförtroende kört i botten. För att folk undrar vad hon kommer att säga om dem. Själv brukar jag gilla mig själv tillräckligt för att inte ha ett problem med det. Men just igår kände jag mig som Heffaklumpen. Med minimal klädbudget. I jämförelse. Så det var bara full stridmundering som gällde. Office bitch. För att ens komma i närheten.

En av fördelarna med att umgås med henne är dock att hon har superkoll på allt dyrt och fint. Med henne i släptåg känns det självklart att klampa in på studiebesök även i de snobbigaste boutiquer. Självfallet har hon något plagg på sig därifrån. Kanske inte årets kollektion men ändå. Så vi trippar runt och nyper tankfullt i fina tyger med en decimal för mycket för min smak. Jag dröjer drömskt vid några Jimmy Choo* skor innan jag motvilligt sällar mig till de mer modesta butiker vi pöbel patrask vanligen frekventerar. Det går det med. Roligt hade vi också.

Förälskar mig i ett annat par. Stövletter. Sju cm klack. Det var kärlek vid första ögonkastet. Jag riktigt såg hur de små liven bara stod där och väntade på att få följa med hem. Köp dem, sa kompis. Höst/Vinterskor? sa jag och tittade tveksamt på den ytterst oräfflade sulan. Låt sula om dem, sa kompis med stenkollen. Så får det bli. Så nu har jag ett par nya skor. Minus sula. Tills jag hunnit till skomakaren.

Sen går och dricker macchiato. Lite sminktips och allmänt småprat som avrundning.


*Skitsmal. Modellsmal. Men inte riktigt size zero sjuklig.

** Jimmy vemdå?
http://tv4.se/mode/473500.html

No comments: