Wednesday, September 19, 2007

Nu i helgen...slänger in lite i efterhand

Fredagkväll : Slingrade mig ur utgång. Var hemma. Sparandes krafter, kalorier och kronor.

Lördag:

Tog med Killkusinen och åkte hem till mormor. Hans mormor som jag liksom har adopterat lite. Eller hon mig. För hon har inget tjejbarnbarn som gillar blommor, smycken och kläder som hon och jag gör. Och jag saknar min egen mormor. Diggar den generationen. Över 85 och fortfarande med. Inget 40-talistgnäll. Snarare så att man får åka dit och dra ur henne vad hon behöver hjälp med nu när hon börjat bli småskruttig. Så jag tar Killkusinen med mig och åker över. Höststädar balkongen och fixar med hennes blommor och lite smått och gott som inte Hemtjänsten hinner med.

Vi käkar lunch ihop och jag sätter Killkusinen på att diska. Troligen första gången det har hänt honom. Någonsin. Mormor kommer chockad ut till mig på balkongen "han diskar". Fast egentligen är mormor och jag eniga. Killkusinen har däremot en annan uppfostran. Eller brist på sådan. Inte hans fel, men hans mors. Småsaker som han inte tänker på men som folk reagerar på. Som att han morsar på mormor, för att sedan direkt dunsa in och attackerar godisskålen och bläddra i tidningen. Istället för att kolla läget och höra om det är något hans mormor behöver hjälp med. För även om hon är fantastisk för sin ålder så börjar åldern ta ut sin rätt och hon behöver hjälp. Men hon är av den sorten som har svårt för att be om den. Vill inte vara till besvär.

Hon skiner upp när jag berättar om mina nya skor. Ber mig beskriva dem i detalj. Jag lovar att ta med dem och visa upp dem när jag sulat om dem. Lite fascinerande att hon kan vara lika intresserad av kläder och skor som jag och mina kompisar. Om inte mer. Märker hur hon liksom piggnar till när hon får lite positiv stimulans. Men hon har tacklat av det senaste året och jag oroar mig för henne. Hennes dotter Curlingmamman har redan börjat ojja sig över att det kommer bli en massa jobbigt pappersarbete när hon går bort. Själv vill jag bara be henne hålla tyst. Fokusera på nuet. Ge mormor en så bra tid som möjligt, av det som är kvar.

2 comments:

Rollx said...

Bra att du tog kommandot, och skickade killkusinen på disken. :)

Ninde said...

rollx: Tja, nån måste ju.. ;)