Monday, November 20, 2006

Dagens gnäll

Söndag. Åter bland de levande. Ömt väckt av taktfasta hammarslag från grannen som byggde om. Förlåt bygger om. För han lever fortfarande ety jag var för svag för att leva ut impulsen att göra något åt det.

Ikläder mig ett tjockt lager smink och slinker ner för att handla lite i sällskap med kompis. Går förbi Claes Ohlsson för att handla några elprylar och lite krafs. Inte min favoritaffär men planen var att det skulle gå snabbt och smärtfritt. Var ju helgen innan löning då alla vettiga människor redan gjort av med storhandlingskapitalet på skor och bara kan handla enstaka småprylar.

Alla vettiga människor ja. De andra befann sig inne på Claes Ohlsson, före mig i kön.
Samtliga föga kassakökompatibla individer. I den händelse någon av dessa skulle ha förirrat sig in bland mina begåvade läsare följer här en kort genomgång i folkbildningssyfte.


Kassa: Här betalar man sina varor. Med giltigt kort eller gällande valuta som man lämpligen ser till att ha redo i tassen.

Information: Här ställer man sina små långsöka frågor om sortiment, leveranser, varans kemiska sammansättning, vad som kan kopplas samman med vad osv.

Repetetion:
Kassa=Betala. Information=Fråga. Med såhär långt?

Exempel på gott kassavett: Heja på kassörskan om hon ser hejbar ut. Betala. Gå.

Exempel på dåligt kassavett: Uppehåll kassörskan in absurbdum med irrelevanta frågor*
Ställ till med världens scen och bli arg på kassörskan för att
hon inte kan ge dig snikpris på förra veckans kampanjvara.
Gå iväg och hämta sju saker du inte fattat skulle till för att
den lilla lampan skulle lysa. Ta god tid på dig. Gå sedan före
alla i kön stolt uppvisandes alla små saker du plockat upp
på vägen.

* Som irrelevant räknas att fråga den 18 åriga kassörskan hur elen i ditt svartbygge från 1932 är dragen. Samt att försöka avtvinga henne och hennes 22 åriga kollega en intensivkurs i el lära allt medan kön växer. Skäms på dig och ställ dig sist i kön.

5 comments:

A. said...

Min åsikt är att alla kassörer/kassörskor är hejbara... Skulle lägga till under dåligt kassavett att inte säga hej :-)

Ninde said...

Ja, att hälsa på folk tillhör folkvett.
Fast om jag är kund 587 på raken för honom/henne brukar jag nöja mig med att hälsa med en nick och ett leende istället för att heja.

A. said...

Har man ett sött leende kommer man nog undan med det ;-)

Ninde said...

Självfallet gör vi det! ;)

Anonymous said...

"Betala. Gå." :) Underbart!