Tuesday, November 28, 2006

Den kritiska massan

Fick en fråga av h om kvinnor och skvaller. Snackas det mer skit, intrigeras det mer på en kvinnodominerad arbetsplats? Tror inte det finns någon exakt siffra när det "slår över" utan beror på individerna som jobbar där även om ensidig könsfördelning kan vara en nackdel.

Vad är din erfarenhet? Jobbar du helst med samma eller annat kön eller spelar det ingen roll?

Har jobbat i alla möjliga konstellationer själv. Jobbar gärna ihop med en kille då man brukar komplettera varandra bra. Min erfarenhet är att blandat brukar blir bäst när det gäller ålder, kön, bakgrund. Bäst stämning, effektivast arbete då mindre energi går åt till paktbildning och mer till det man faktiskt är här för att göra.
Vet ett exempel där man tog in två schyssta killar på en kvinnodominerad arbetsplats och stämningen blev markant bättre. Antar att det omvända gäller även här.
Lägg till en stark och tydlig chef som plockar in positiva anställda så har du ett guldläge.

Tjejer jag känner som jobbar på mansdominerade arbetsplatser säger att det är lika mycket skitsnack och dålig stämning där men kanske uttryckt på ett annat sätt. Finns som bekant kärringar av båda könen...

7 comments:

Anonymous said...

Definitivt bättre ju mer blandat det är. På mitt förra jobb var de flesta, inklusive cheferna kvinnor och låt mig säga; drama! Så pass att det slutade med att samtliga chefer fick gå.

Anonymous said...

Jag hejar också på så blandat som möjligt. Extremt viktigt är dessutom en bra chef.

Ängeln said...

dagens visa ord. Det finns kärringar av båda kön.

Men killar har en förmåga inte frysa ut killar som inte kommer med i gemenskapen helt. Tjejer är taskigare.

Anonymous said...

Jag tror på blandat.

Ninde said...

Folket har talat: Vi vill ha blandat. Utan elaka kärringar. Med bra chef.

Anonymous said...

Definitivt blandat ! Jag jobbbar natt och är nästintill ensamarbetande och det är faktiskt skönt.Inget tjafs :)

Anonymous said...

Blandat.
Av härliga androgyna människor, som ågar vara både och. Som har kvinnliga och manliga sidor och där dialog uppmuntras. Typ så.

Och ja, det värt att träffa henne. I massor. Att få det gamla att landa och vila och inse att jag är jag. Och det är bra.