Sunday, November 12, 2006

Farsdag

Till de bra pappor som man sällan hör talas om.
Till invandrarpappor som är stolta över sina döttrars framsteg.

Till de frånskilda pappor som är vuxna nog att prioritera en bra relation till sina barn framför millimeterrättvisa.
Till alla ponnypappor som kör trilskande kusar landet runt till oglamorösa småtävlingar.

Till min egen pappa för att du inte slog ihjäl oss när vi anlade "lägereld" utanför vår koja.
För att du har lärt oss att aldrig ge upp . För att du lärde mig att höga chefer bara är människor de med. Fast med snyggare kostymer och snyggare lönesaldon.

För att det är viktigt att ni finns där för oss, även om ni aldrig kan lära er namnet på Lisas favoritponny eller skilja Barbie från kopiorna. För att ni försöker och gör så gott ni kan.

Tack. Merci. Gracias. Danke.

7 comments:

Anonymous said...

Det finns så många fina pappor. Förutom min egen såg jag en på tunnelbanan. Han såg så lycklig ut och det gjorde min dag. Kiitos.

Anonymous said...

En sådan pappa hade jag velat haft, men nu har jag valt en fantastisk man som pappa till mina barn .Tack och lov

Ninde said...

kim-Kyllä, en bra pappa är guld värd:)

tania-God for you!:) Alla tjejer borde vara noga i valet av pappa till sina barn.

Anonymous said...

Så här vackert skaldade min dotter på Fars Dag (och jag fick en minst lika fin dikt på svenska också):

"Mon papounet,
Il est parfait,
Il travaille parfois,
Mais c'est la loi!
Il prend de belles photos,
Mais il ne joue pas au Loto,
C'est sa fête aujourd'hui,
C'est à dire la fête à lui!"

Ninde said...

Vilken duktig dotter du har! Hur gammal är hon? Har ni bott i Frankrike?

Anonymous said...

Oui, mes enfants sont tellement doués. Est-ce la génétique qui joue? J'éspère que oui.

Ma fille à onze ans, mon fils en a quinze.

Nous avons vécu quatre ans dans l'Héxagone, pendant ce temps-là les deux étaient scolarisés dans l'écôle publique. Conséquence: ils parlent mieux, ils ecrivent mieux, ils se comportent mieux que moi en francais. Quel plaisir, quelle fièrté de parent de se voir dépassé en grande vitesse par ses propres enfants!

Bon, comment peut-on se voir par "mel" (les francophones durs l'appelle comme ca, ou bien "courrier électronique" ou "courriel"...)?

On essaye un peu de décryptage? Tu peux me joindre sur zeroseptzeroneufcinquante
soixantetroistrentecinq
arrobazeuromailpointse

Dis-moi s'il me faut mieux expliquer? Sinon, j'attend tes nouvelles.

Anonymous said...

Hallelulja...ska man hylla "låsas franska" otrogna gifta pappor också?*s*
Fanns den frasen me i dotterns A`s dikt herr H?!
Hörru Ninde...du får gärna ta över lögnerna H öser över mig...

Principfasta(ang. hur jag vill bli behandlad) "Singel" blondinen..