Tuesday, October 30, 2007

Dagens överambitiöse

Pratar med en kund i telefon. Det är tänkt att vi ska återkomma till honom senare idag. Men han ursäktar sig, kommer kanske att vara oanträffbar senare idag. Hans tjej är precis på väg att föda barn och de ska strax åka in till BB. Och karln ringer jobbsamtal.

Jag gratulerar. Utbrister något spontant, om att oj,oj, nämen då ska du väl inte sitta här med jobb heller? Jag kanske kan dra det här med någon kollega istället. (Underförstått, men herregud karl. Snällt att du vill avsluta allt, men skit i jobbet nu.Släpp det till kollegan. Släpp sa jag. Åk och var med din tjej istället, så du inte missar allt.)

Under tiden vi pratar ringer tjejen på mobilen. Vattnet har gått och det är dags,( nästan så att jag börjar bli sympati nervös själv i telefonen.)Men nejdå han ska inte vara borta från jobbet. Bara barnet är ute och allt gått bra kommer han fortsätta att hålla i det här..

Jag som i min naivitet trodde män var borta tio första dagarna vid ett nytt barn. Åtminstone. Att det fanns värden viktigare än jobbet.

Biter min tunga hårt för att inte säga vad jag tycker. Visst underlättar det för oss att han fortsätter jobba. Men som människa sjönk han just ett pinnhål i min aktning. Vafan, ett jobb är bara ett jobb. Men ett barn är ett litet under.

5 comments:

A. said...

Kanske var det ett litet under att han fått jobb med eftersom han inte verkar riktigt frisk...

Ninde said...

a: Ha,ha kanske det. Eller också är det alla vi andra som har fel inställning..vi saknar den där rätta viljan att offra allt för jobbet..

A. said...

Känner mig inte så orolig över att jag saknar den i så fall...

Anonymous said...

Om jag får barn kommer jag vara hemma i evigheter. Jag tänker även strosa mitt på trottoaren med mina fem polare - samtliga med enorm barnvagn. I bredd kommer vi gå.
Vi kommer - som man ungdomligt brukar säga - ÄGA!

;)

Ninde said...

a:Ha,ha knappast jag heller. Inte nu längre.

kim: Aha, lattemaffian! Count me in! Ta varje chans jag kan att amma. Invadera kaffeer och ställa barnstolarna där de står mest i vägen när folk kryssar mellan barnvagnarna.. ÄGA! ;)