Tuesday, October 02, 2007

Men det här är bara löjligt...

Politiker Fallqvist fick inte mata sitt medhavda spädbarn mitt under mötet. Som alla andra som inte får sin vilja fram nuförtiden känner hon sig "otroligt diskriminerad". Fatta, hon får släpa med sig sitt eget barn till sitt jobb. Hon får mata/amma det under arbetstid. Vid sidan om. Man erbjuder sig att ta så många pauser hon vill. Men hon är "diskriminerad". För hon fick inte sitta i mitten på mötet i skattenämnden och göra det. Jag är kvinna. Jag applåderar de som kan och vill amma sina barn. Men kvinnor som hon gör oss andra bara en stor otjänst.

Låt mig klargöra. Amning är något fullt naturligt och bra. Jag har inget som helst problem med ammande mammor på stan, på café osv. Tycker dessutom att varje köpcentrum bör hålla gratis damtoaletter med separat amningsrum för dem som föredrar det. Men. Såvida du inte är egenföretagare som själv ansvarar för att det är okej med dina kunder så finns det i normalfallet ingen anledning att ta med dig ditt spädbarn till jobbet. Ingen. Både för barnets egen skull och för omgivningens.

På jobbet är du yrkespersonen. Jag kan inte komma dragandes med en sjuk och gnällig hundvalp till jobbet utan hänsyn till andra. Bara för att det är bekvämt. Du kan inte dra med din unge på ett seriöst möte framför kollegan som kanske just fått sitt tredje missfall fast hon inte berättar det.

Har man valt att skaffa barn kanske man ska överväga vad som är väl investerad tid. Om man är så viktig, så oersättlig, så karriärkåt att man inte kan ta ett amningsår?

Om någonting är diskriminerande är det väl just det. Att det inte ska vara okej att vara bara mamma ett eller två ynka år av en lång yrkeskarriär.

Hela artikeln:
http://www.allinfo.se/nyheter/index.asp?i=64245

http://vasteras.expressen.se/V%25C3%25A4ster%25C3%25A5s/1.862681/politikern-marie-fallqvist-fick-inte-mata-sitt-barn-pa-motet

8 comments:

Mr K said...

Jag håller med,och jag får ändå anses vara väldigt amningsliberal.
Men jag är lite allergisk mot ordet diskriminerad i vissa sammanhang,då jag tycker att det blir som ett hån mot de som faktiskt blir det på daglig basis.

A. said...

Har du en hundvalp? ;-)

S said...

Go Ninde!!

Ninde said...

mr k: Word!
a: Skulle jag sitta här och gnälla om chokladbrist då? ;)

sandra: :)

Anonymous said...

Jag håller med dig fullt ut.
Naturligtvis känner jag mig diskriminerad pga att jag inte får ha hunden med mig på jobbet (ibland tar jag med honom i ren protest).
Det måste ju bero på att jag är bög. Jag måste ringa HomO!
;)

A. said...

Antagligen om hunden inte är av choklad.

Ninde said...

kim: Ja, solklar diskriminering av sexuell läggning där. I dubbel bemärkelse. För hade inte Sebbe dessutom en fling med en annan hanhund? Ring Homo. Och tipsa Aftonblaskan ;)

a: Ha,ha tror inte jag skulle ha tid att sakna choklad med en liten söt valp i hälarna bara.. :)

Peppe said...

Hear, hear!