Friday, February 09, 2007

Dagens Storstads cyniska

Fikarummet. Brevid en av damerna från ekonomin. Som beklagar sig över att hennes man var sen igår för att han fastnade i trafikkaos. Tydligen någon som hoppat framför tåget någonstans.
Allt hon kunde säga var: "-Men måste de hoppa i rusningstrafiken, bla, bla,bla...folk som jobbar och ska hem...kunde tänka på...bla bla bla....dumma kommentarer bla bla."

(Däremot får de gärna hoppa under lågtrafik då det ändå bara är seniorer, arbetslösa och annat låginkomst trash som frekventerar kollektivtrafiken, eller vaddå? Go home, count your blessings och skänk en tanke till personens anhöriga och de som måste ta reda på olyckan istället.)

Jag brukar hålla käft och undvika henne men nu kunde jag bara inte hålla mig från att fråga vad i hela friden hon satt och sa.

En människa finner livet så outhärdligt att hon/han hellre avslutar det framför ett tåg.
Av anledningar som varken du eller jag ens kan föreställa oss.
Och du är irriterad på att din man blev sen.

Visst, vi bor många i staden, man stänger av, det finns en gräns för hur många människor man kan engagera sig känslomässigt i. Men någon slags medmänsklig respekt borde man ha. Fan.

6 comments:

A. said...

Gjorde du rätt men jag mest inte förstå hela ta livet av sig grejen. Mest egoistiska man kan göra enligt mig. Bara lämna alla problem och ångest till andra...

Ninde said...

Resonerade också så förut. Men föreställer mig att om man är beredd att ta sitt eget liv är man så djupt nere på botten att man inte förmår tänka rationellt. Inte orkar tänka så långt att man inser hur ens handlingar får konsekvenser för andra. Att man faktiskt är älskad och lämnar ett stort tomrum efter sig om man försvinner. Tycker mest det är bara tragiskt, att personen inte fått hjälp.

A. said...

Visst är det så... Tragiskt som fan att de som behöver hjälp inte kan få det. Utan tvekan.

Men jag står nog fast vid min åsikt att de vet exakt vad de gör i de flesta fall. Och det kräver en del rationella tankar för att få ihop det. Om det inte fanns ett visst mått av tankar bakom det skulle tex ingen lämna ett brev etc...

Men hur som helst. Tragiskt är det.

Nu är det fredag och jag måste hem och kurera min förkylning så jag kan leverera Travolta-moves imorgon. Ha en bra helg.

Anonymous said...

DET var känslokallt, fy fan.
Respekt för att du inte höll tyst.

Anonymous said...

Jag tycker att det var bra gjort av dig att reagera! Respekt!
Och till dig a..
Jag har en son som förra året försökte ta sitt liv.I hans fall så såg han ingen utväg..men vi hann in i tid med ambulans,,jag med magvärk .Tycker du att jag borde ha skällt ut honom för att han var så oansvarig? Eller beräknande?

Ninde..du får radera de thär om du vill ,,jag läggermig ju faktiskt i.

A. said...

Tania; Självklart inte.

Säger man korkade saker så får man stå för konsekvenserna. Var aldrig ute efter att såra någon och det var dumt skrivet. Utan tvekan. Jag har aldrig varit så pass nära situationen som du och borde kanske hållt käften istället.

Tycker precis som jag skrev att det är tragiskt att de som behöver hjälp inte kan få det.

Sen så har jag fortfarande verkligen svårt att förstå utvägen med självmord. Men det gör väl de flesta som inte har några problem direkt. Dock så känner jag anhöriga till självmordsoffer som hamnat med mer eller mindre psykiska problem efter det. I direkt relation till det. Men självklart förstår jag att den tanken inte existerar när det väl gått så långt och det var inte min mening att antyda att det görs med flit heller. Mer hur jag uppfattar det. Men att problemen lever kvar är det enligt mig ingen tvekan om utifrån de jag känner som upplevt det. Det kanske borde varit min poäng istället för att skriva som jag gjorde.

Men som sagt. Vissa åsikter sårar andra och kanske ska hållas inne med. Inom ett sånt här ämne definitivt.