Monday, February 05, 2007

Helg:två

Söndag

Natt:
Välartad som jag är tar jag t-banan, Tjejkompis åt sitt håll, jag åt mitt.Glad, trött och ont i fötterna efter en kväll i snygga men inte speciellt foträta klackar. Ensam. Eller nja. Jag hamnar brevid ett killgäng, men så f-n heller att jag står, har ont i fötterna efter kvällens traskande kors och tvärs. Några invandrarkillar och så en blond svensk kille bredvid mig. Hinner se dem byta en blick i samförstånd. Jag tänker aha-here we go.. Sedan börjar invandrarkillarna jiddra på arabiska. Först med varandra sedan mot den svenska killen. Som säger att han inte förstår. Frågar mig om jag fattar vad de säger. Sedan säger han åt dem att de ska snacka svenska. De svarar att han kan ta och snacka deras språk.

Det är så uppenbart att de egentligen är polare som bara larvar sig. Jag är varken tillräckligt road eller oroad för att bry mig. Bara trött.Bredvid mig spelar Svenne Banan alltmer frustrerad i sina försök att få mig involverad i deras diskussion.

"-Eeenglish Pliis" (tänk tydlig svensk accent). Hans "polare" garvar och svarar nåt på arabiska.
Jag iklär mig vad jag hoppas är min "du ska inte vara så himla säker på att ingen fattar vad du säger bara för att du pratar ett annat språk - min." Tillslut rotar jag djupt i minnet och slänger fram en arabisk hälsningsfras som jag lyckas sätt någorlunda snyggt. Mottagaren hajjar till och svarar artigt. Sen skrattar vi och jag passar på att smita av. Min mamma har ju lärt mig att man ska gå när det är som roligast. Innan folk blir riktigt jobbiga.

Söndag : Elljusspåret isgata. Istället långpromenad i Sjöstaden.
Passa på att hälsa på kompis i närheten, ditledd av doften av nybakade bullar.

12 comments:

Anonymous said...

Jag önskar att jag kunde svinga min verbala yxa på fler språk än svenska, vore sjukt kul i vissa lägen.

A. said...

Hmm.. gör folk så? Coolt gjort att slänga fram lite arabiska där. Och stort att kunna det...

Ninde said...

the manual:Alltså jag kan bara några ord på arabiska. Så det var mer av en verbal smörkniv än yxa. Fast det funkar ju om smöret är mjukt :)

a: Folk gör de underligaste saker. Iaf om folket i fråga är maskulinus pluralis. ;)

Tack, jo jag var rätt cool (hann ju av innan det pratades nåt mer :)

Peppe said...

Touché! Fan vad sweet det måste ha känts.

A. said...

Maskulinus pluralis... Tss. Vill du visa att du kan latin också eller vad menar du? ;-)

Ninde said...

Peppe: Oh yes :)

a: Hade ärligt talat inte en tanke på latin när jag skrev det.. :) (Beror på hur du definierar "kan";)

Ninde said...

Eller var det ett fint sätt att tala om att a är en baddare på latin ;)

A. said...

Haha... Vem vet? ;-)

A. said...

Haha... Slänga sig med klyschor till dig är livsfarligt. Man får tillbaka dem direkt... :-)

Nej, mina latin-kunskaper är begränsade. Väldigt begränsade :-)

Ninde said...

Ha,ha jo passa dig för klyschkastande ;)

Samma här- begränsade :)

A. said...

Ska vi hålla oss till svenska då och bara slänga oss med häftiga citat för att imponera ibland då? :-)

Ninde said...

Smart tänkt a. Så får det bli.
In blogg veritas. Typ ;)