Monday, February 05, 2007

Helg:en

Fredag: M kommer över, vi lagar god citronkyckling i ugn.

Lördag:

Långpromenad i solen. Uppladdning inför kvällen då jag hoppades få Tjejkompis att sluta sitta hemma och nostalgideppa till "Juanes" , inför hot om att konfiskera skivorna. Få henne ersätta "A Dios le Pido"med "Adios Stupido". Inledning med thaimat på kvällen. Papaya med lime till efterätt..urgott! Slänger en önskeslant i en damm vi passerar på väg ut och önskar, tja, vad önskar jag? Lejonkillen tror jag.. Och jodå, hon har just blivit ihop med "mr no good news-a.k.a Stupido". Igen. Sort of. (Tar ett djupt andetag. Försöker att inte sucka alltför uppgivet. Vara förstående. Stödjande. Inte ställa mig upp och skrika, men fatta, lämna honom, han bara utnyttjar dig. För det är hennes beslut, hennes liv. Hon vet redan vad alla tjejkompisar tycker.)

Hör hur hon ursäktar honom. Sådär som man gör när man ännu inte givit upp:

* Han är tekniskt sett fortfarande gift med en annan-jamen det var bara för att få Greencard

* Han "råkar" göra en annan tjej med barn, ett barn han sedan inte engagerar sig i.-jamen det var under det halvår vi inte var ihop.

* Han hoppar mellan olika struliga jobbprojekt, frilansar och snyltar gärna ekonomiskt på min kompis.-Jamen han ska börja plugga så snart han får klart alla papper så han kan få CSN/Jamen jag kan ju bjuda honom.

*Han genomgår 30 årskris och har svårt att ge bindande löften om framtiden.

* Hon vill prata ut. Han vill undvika konflikt.

*Hon säger att det ska bli annorlunda den här gången. Att hon ska ställa krav. Medger samtidigt att det går sisådär..

Det här var ett axplock. Men är jag överkänslig eller är det dålig prognos på det här projektet? Är det bara jag som tycker att han har en skyldighet att satsa 100% eller släppa taget och låta henne gå vidare ?

Som om han kände på sig att vi pratade om honom så ringer han när vi sitter och äter. Frågar vad hon gör. Hon berättar. Han säger, aha, Ninde; är inte hon singel nu?

Det visar sig att han har en singelpolare han vill matcha ihop med mig. Som tydligen varit på samma fest som mig och exet någongång i forntiden. Vill komma förbi och möta upp oss, gå ut ihop. Jag gör livliga avvärjande gester. Han må vara hur snygg som helst. Är han Spanska Svinets kompis är han direkt diskvalificerad.

Slutar med att vi går vidare själva. Utgång på sydsidan. Inget på Debaser, definitivt inte Kvarnen men så hittar vi något fullt acceptabelt på samma breddgrader. Får sällskap av ett gäng trevliga New Zeeländare i 25 års åldern. I vars fotoalbum vi förmodligen kommer att förekomma tillsammans med en målande beskrivning av vad de skulle önskat hände sedan.

8 comments:

A. said...

Spontant känns han ju inte som ett kap kanske men å andra sidan så är det ju sååå typiskt tjejer att välja den killen...:-)

Ninde said...

Jasså? Så du menar att killar alltid väljer fina, harmoniska partners som är bra för dem? ;)

Däremot kan jag hålla med dig om att endast en tjej skulle vara dum-snäll nog för att hålla fast vid eländet och hitta på alla möjliga ursäkter för hans beteende. Försöka förstå och "rädda" honom. Vägra inse att det är hans eget fel.

A. said...

Precis det jag menar :-) Nej då, inte alls.

Men helt ärligt känns väl situationen igen från fler tjejer än killar som kan hitta en "förklaring" på sånt beteende och snedsteg som borde vara för mycket ... Helt ovetenskapligt bevisad teori från min sida...

Ninde said...

Men jo. Vi ärt blödigare. Eller mer korkade. Eller mindre cyniska kanske? Frågan är vad man gör åt det?;)

Rollx said...

Det enda man kan göra när ens vänner strular på något vis, är att försöka ge goda råd, på vad dom borde göra.

Men haaar dom någonsin gjort, vad som skulle varit klokast att göra !?. Nääääh dom rackarna ! :)

Man har slutat att engagera sig alltför mycket i andras leverne. Men visst finns man där om dom "rackarna" skulle behöva hjälp :).

A. said...

Känns ju inte som det roligaste rådet att ge att bli mer cyniska :-)

Svårt det där... :-)

Kim da Costa said...

Även jag har varit då sär dum/snäll. Huvudsaken är att man lär sig. Och inte gör om det gång på gång.
"The power of goodbye" är lösningen.

Nya Zeeländarna (heter det verkligen så..!?) lät lite omoget fräscha.

Ninde said...

Rollx: Engagerar mig men överlåter tyckandet åt dem själva.. :)

A: *Jobbar på att bli mer cynisk* ;)

Kim:Du måste vara det första exempel på klockren manlig intuition ;) Det var precis vad de var...(tror det heter så?)