Tuesday, October 10, 2006

Alla känner apan...

Kliver in på affären i utkanten av Hemstaden. Vid tillfället chict stajlad i fleecetröja, 3 nr för stora byxor (M90), syrrans stövlar och fiskeprylar* i bilen. Till och med Hemstadsdialekten är påtagen.
Det första expediten (som jag mig veterligen aldrig träffat förr) säger är:

-"Nämen hej Ninde!" (Hur vet hon vad jag heter? med undantag för några numera preskriberade klubbtävlingar och nåt inslag i lokalblaskan är jag inte känd ens där).

-"Jasså, du är hemma och hälsar på i helgen?"

N:-"Ehrm, jaa..."(inte den blekaste vem människan är, bäst att spela med).
exp:-"Synd, med vädret, bla, bla bla...vad hade ni planerat bla bla?"
N:(Hjälp,vem sjutton ä r hon, någons syrra? någons nya svartsjuka tjej? tänk snabbt nu..)
N:-"Njae, tänkte väl mest ta det lugnt, fiska, plocka svamp..."

exp:-"Annars kan ni ju åka och titta på (mycket lokalt evenemang), det är ju ganska nära dina föräldrar" (shit, h u r vet hon det? måste ringa syrran bums).

Ringer Storasyster i panik...vi grubblar. Hon känner henne inte heller.
Frågar far o mor som tror att hon kanske "kände igen bilen".
Kände igen bilen? Bilen som jag sist körde upp för ett år sedan?
Som hon bara kände igen sådär, genom glasdörrar, ute på parkeringen?
Hurdå? Så lite kunder att hon hinner memorera nummerplåtarna?
Ibland är de nästan lite läskiga under den gemytliga ytan, Hemstadsfolket.

Jepp, "alla känner apan, apan känner typ ingen"...numera.

* Slutresultat en gädda till Grå Katten, ett förlorat drag pga gammal lina (så ofta fiskar jag), ifall du undrade.

4 comments:

A. said...

Vem har ett par M90 brallor hemma? ;-)

Lovat mig själv att aldrig ikläda mig ett par igen. Fast de var rätt sköna har jag för mig. :-)

Ninde said...

Vem sa att hon hade dem
h e m m a ? ;)

A. said...

Jag vet inte... Men den här meningen får mig att misstänka att någon hade ett par liggade hemma i alla fall. Kan iofs ha missuppfattat allt :-)

"...Vid tillfället chict stajlad i fleecetröja, 3 nr för stora byxor (M90), syrrans stövlar och fiskeprylar* i bilen..."

Ninde said...

Skyldig till att ha burit dem(lånade) i syfte att fiska/efterlikna hemstadsfolket/skona fornarina jeansen-ja. Skyldig till att ha dem hemma- nej;). Vilka har M90 hemma? Såna som du fast mer åt jägarförb. mancho nostalgitripps hållet kanske? Alternativt naturmuppar som vill smälta in på gökottan?