Wednesday, October 11, 2006

Uppdraget var enkelt

Jag skulle dyka upp i tid, hålla tal. Iklädd snygg långklänning, uppsatt hår, the works.. No problema. Me like, ny klänning som behöver visas upp.

Fast, kom man på, då kan du ju överlämna champagnen med, öppna den elegant för festföremålet. Sure, så långt var jag med. Borde förstått att brainstormningen inte var över, att det såklart måste krånglas till.

Så ringer telefonen. -" Ninde, vet du hur man sabrerar champagne*?"
(Visst i teorin, men...)

-"För vi tänkte att det skulle se jättecoolt ut om du ville öppna den genom sabrering. Som avslutning på talet liksom..

På fusklappen jag får med "sabrerings sabeln" står ...."ofta uppnås en bubblande effekt hos gästerna", bubblande av skratt då eller?

Jag har till på lördag att finslipa tekniken på billigare bubbel. Inväntar utlovad leverans av snik-skumpa. Ångrar mig nu. Lite.
Undrar varför jag inte kan motstå en utmaning. I'm a girlie girl. Tycker vassa sablar läskiga. Saknar en officer och en gentleman. Är ynkligt. Jag vet.

Ska prova iallafall...

*Sabrera att öppna flaskan genom att "slå av" glaset i flaskhalsen.
www.sabrerachampagne.se/index.php?s=forstasida

2 comments:

Anonymous said...

Gör det inte! Sabrering är en konst som kräver lång träning, helst på någon unken officersmäss. Tror inte att sabeln matchar långklänningen så himla väl heller. Vem föreslog dig något sådant?? Tony Stigsson?

Jag minns när Pernilla Wiberg var gäst i Tomas Tengbys talk show för flera år sedan. Tengby fick en god idé: jag själv håller champagneflaskan, Wiberg sabrerar den - med den slipade stålkanten på en slalomskida. I direktsändning.

Kan fortfarande skratta år hur blek Tengby såg ut, när studiopersonalen rusade in för att förbinda hans blödande hand, och hur förlägen och förtvivlad Pernilla W såg ut!

Avskräckt?

Ninde said...

Tony Stigsson mohaha ha..nee
Förslaget kom som hälften av alla andra "inovativa ideer" från ett par tjugonåntingåriga grabbar lutandes åt pr hållet.

Har lovat att ge det ett ärligt försök iaf, "pacta sunt servanda" du vet..

Jo jag är medveten om riskerna, att man ska vara noga med att skydda händerna, ta vissa typer av flaskor osv. Ska testa med riktig flaska ikväll. Bloggar i morgon om resultatet om det går bra, om inte är jag fortfarande på jakt efter saknade kroppsdelar...

"Sabeln" i fråga är mer som en kort kraftig kniv (inte slalomskida;), ska inte bäras med klänningen nån längre stund :)
(se ww.sabrerachampagne.se)