Sunday, January 14, 2007

Dysterdag

Vanlig helg. Hjälpt en kompis flytta lite grejor. Bakat scones. Ordnat praktiska prylar. Kollat på Beck: skarpt läge. Inte mitt vanliga glada jag. H strul. Sedan killkompis MJ med äntligen ny tjej på gång. Som han raskt råkar klanta till det med big time. Nu ringer han mig och deppar.

Dessutom dödsfall i släkten. Inte supernära, men tillräckligt nära för att få det där dåliga samvetet att påminna mig om att jag borde ringt det där samtalet. Hälsat på oftare. Hon blev så glad att se mig sist, kramade mig länge och sa att det nog var sista gången vi sågs såhär. Jag tänkte att det är sånt gamla alltid säger, för även om hon var över 90 år, så var hon frisk och klar i huvudet.

Hon beundrade mitt hår och hämtade en lock av sitt som hon sparat sedan hon klippte sig kort nångång när seklet var halvungt och det var likadana lockar, i samma blonda nyans. Berättade historien om hur hon varit den första i byhålan som klippt sig moderiktigt kort, till sina föräldrars förtvivlan.

Hon berättade om den tidens "inne-gäng" i Staden. Hon som jag social. Dessutom av den där generationen som faktiskt kunde saker. På riktigt. Som lärde sig praktiska saker från grunden. Som vandrande uppslagsverk som hade kunnat berätta massor. Sådana historier som jag älskar att höra på, som jag tänkte att jag skulle be henne berätta mer om, vid tillfälle. Nu är det för sent. Slut på tillfällen. För det är inte samma sak med föräldragenerationen. De minns inte, kan inte samma saker. Så jag får dåligt samvete för att jag tänker egoistiska tankar som att jag skulle velat veta mer. Fast ändå. Hon fick leva frisk o klar i skallen. Leva länge med den man hon älskade. Dö snabbt. Så som de flesta av oss hoppas få.

Ursäkta om jag deppar ner dig. Sån dag idag. Skitväder ute och inombords. På väg hem snubblade jag dessutom rakt in i en skock äckelgulliga pretto-par i 30 års åldern på väg till en lägenhetsvisning av en hutlöst dyr 4:a. Sådär som jag också skulle tillbringat min söndag om det funnits någon rättvisa i världen. Nu om ni ursäktar ska jag gå ner och deppa i tvättstugan. Sedan titta på Pingvinresan och tycka synd om mig själv.

5 comments:

Ängeln said...

Usch! Själv har jag fått en deadline på att packa. Det är inte ett dugg kul.

Lill-Krizan said...

Det är söndag, babe. Då SKA man vara fet och ful och äcklig. Imorgon är vi glada igen...

Snutt på oss!

Anonymous said...

Söndag är depp. Det är bara så. Så deppa på men stanna inte i tvättstugan för länge.

Anonymous said...

Rödvin och choklad. Kramar.

Ninde said...

Tack alla. Bättre idag. :)