Tuesday, January 30, 2007

Kultursöndag

*Ångerfull återförening med el-ljusspåret i akt och mening att jogga. Bara för att tillbringa ett antal kilometer med att gräma mig över att mina längdskidor befinner sig i Hemstaden. Tar jag med dem till Storstaden kommer snön att smälta bort här. Hur jag än gör tycks de ständigt befinna sig på det ställe där jag inte kan använda dem. Således snowjog bredvid det perfekta skidspåret som jag med nöd och näppe lät bli att sabba sönder i ren avundsjuka. Det var iallafall skönt att vara ute och röra på sig i friska luften. Vädra ut nattluften ur lungorna. Kalibrera om personligheten från festbabe till supposedly väluppfostrad vardagstjej. Vardagstjej i behov av kulturell upprustning.

*Afternoon tea: Till tonerna av "Stiff Upperlip" på radion kör jag ut till den mer bildade bekantskapskretsen för smarriga "open sandwiches" och kulturellt smörgåsbord.
Stiff är det sista de är, de är coola och roliga, kan slänga ur sig saker som "jolly good" utan att det låter helfel. Beundrar en hemgjord Toulouse-Lautrec docka. Det pratas Shakespeare, det pratas Virginia Woolf. Det förstnämda har jag hum om. Virginia Woolf däremot... Filmen "Timmarna" featuring Nicole Kidman med lösnäsa? Who's afraid of Virginia Woolf? Öh..någon?

Kastar in handuken och åker hem lagom till att se en del av "Rockstar Supernova" det där rockidolprogramet med Tommy Lee i juryn. Sedan de sedvanliga söndagssamtalen till och från mormor, närmaste kompisarna. Which reminds me, glömde ringa mor. Vilket innebär att hon nog är ganska sur nu. Önskar att hon kunde vara mer som syrran. Den som har tid och lust ringer, spelar nada roll vems "tur" det är. Mammor däremot ska alltid ha det på sitt eget lilla vis.


10 comments:

A. said...

Kan någon på allvar som inte är brittisk överklass använda uttrycket "jolly good" och tas på allvar? ;-) Mycket tveksam.

"Timmarna" med Kidman i lösnäsa är inget du missat.

Ninde said...

Inte på allvar-allvar, mest på skoj :)

Djupt impad över din filmkunskap A ;)

A. said...

Då är det kul. Ska börja säga det. Skönt uttryck. :-)

Det finns det nog ingen anledning till men om jag inte har fel är det en rackarns massa kända skådisar med i den...

Julianne Moore och Meryl "hon skrämmer mig" Streep i alla fall... Och sen är det enligt mig en chick-flick...

Ninde said...

Väl för "allvarsam" för att vara riktig "chick-flic", mera kulturkramare va? ;) Fortfarande impas över att du kan rolllistan. På en film (antar jag) utan våld, sport eller sex i sådär överflöd. :)

A. said...

Du har så rätt...

Det är ett bättre uttryck. Men Julianne Moore tycker jag är snygg och Meryl Streep är jag ju lite rädd för så de glömmer man inte så lätt... ;-)

Ninde said...

Julianne Moore, herregud du har då inte höga krav ;)

A. said...

Eh... Okej. Tur att det är mina krav då ;-)

Ninde said...

;)

Kim da Costa said...

Alltså; "Timmarna", jag blev hemskt besviken när jag såg den nyligen. Inte alls vad jag hoppades.
Din blogg är alltid rolig att läsa. Måste bara säga det.

Rollx said...

Lite Acdc kan vara uppfriskande ibland. :)

Kulturell upprustning. Ens kultur lager är skrikande tomt, skall inhandla lite biljetter på filmfestivalen till helgen. Blir dock inte samma visningar som en kompis går på. Lite väl för blytunga och träsmakiga filmer. Vi talar om djuuupa filmet (bottenlösa).1