Friday, January 05, 2007

Nyårsdagen

Den där känslan av att man kanske inte är helt nykter när man vaknar. Komma ihåg att man nu är singel. Kasta ett oroligt öga bredvid sig för att förvissa sig om att man inte fick med sig något odefinierbart hem. Något som behöver anticimex eskort ut. Lättad konstatera att så inte är fallet, att det har sina fördelar att vara för kräsen och samboskadad för onenitestand. Höra den 19 åriga brorsdottern rasa in genom dörren. Bestämma sig för att obetänksamma rörelser skulle kunna väcka "mannen med hammarens" vrede. Somna om.

Vakna, drag ass to kitchen, fast besluten om att undvika all mänsklig kontakt så långt möjligt. Inse att försynt 19 årig snorunge kollar in ens häck (jo jag hade kläder på mig). Vända sig om, updatera sig om varandras festnatt. Enas om att nyårsdagen är en dag då man håller låg profil och pratar med mycket småbokstäver.

Den obligatoriska "dagen-efter-i soffan-filmen". Mineralvatten. Rekonstruering av nattens händelseförlopp med hjälp av Tjejkompis och ett antal mess vi inte visste att vi fått, som svar på mess vi inte mindes att vi skickat. Korande av kvällens kommentar, från en kille till kvällens DJ.

-"Men vad satte du på nu då? Har du ingen koll på vad du sätter på? Det brukar jag ha, öhhöhö"

Killens sambo tittar då argt upp och muttrar:-" Vaddå brukar?!"


Efter att med någon möda ha färdigställt ett färglatt pussel avsett för barn över 3år känns det som läge att åka hem.

Kommer sent. Stuvar in allt och står i trosor och t-shirt när nyckeln sätts i låset och dörren öppnas. Där står Killkusinen som skulle ha vattnat blommorna i mellandagarna. Vilket han nästan glömt och nu skulle reparera med att dränka dem till liv innan jag kom hem som han trodde dagen därpå. Snorunge.

10 comments:

Anonymous said...

En typisk dagen-efter-dag alltså.
Aargh, snorunge!

A. said...

Låt han vara... Jag har vattnat plastblommor av misstag av ren rädsla för att bli påkommen med att ha glömt bort att vattna..

Ninde said...

kim: En modern klassiker :)

a: Äsch, plastblommor har väl alla vattnat. Kom igen när du vaknat kallsvettig av misstanken att du glömt någon blomvarelse mor älskar mer än dig..;)

Anonymous said...

Strålande avslutning.

A. said...

Hörru du... Tror du att det finns såna blomvarelser? Hoppas verkligen att det inte gör det... :-)

Ninde said...

Såklart det finns. Tyvärr :(

A. said...

hmm... :-/

Anonymous said...

Fenomenalt, jag kunde absolut inte skrivit det bättre själv..Du e för jävla rolig. Hoppas året fortsätter lika bra, jag tänker fortsätta läsa.
Känner av förklarliga skäl igen mig i en hel del...
Fridens/f

Anonymous said...

Lol! Underbart inlägg! *applåd* :)

Ninde said...

filosofia och treetop: Tack!

Det är just såna kommentarer som får mig att fortsätta blogga...:)