Thursday, January 04, 2007

Nyårsafton

Ville ni läsa om att vår festabstinens var så svår att vi redan första kvällen i Kuststaden gick över en leråker i vandrarkängor och kjol till baren där ölen kan kosta ett leende? Nä, nyårsafton var det..

Detta år skulle jag och Tjejkompis ha ett helt bortrest-för-helgen ledigt hus att husera i. Bara någons brorsdotter med kille som skulle komma förbi nån natt. Annars skulle vi ha huset för oss själva. Nej, vi behövde inte göra något. Bara medta dricka och dyka upp snygga och sminkade på "Den stora nyårsfesten".

Började dagen med att se en liten del av mig själv brinna (vem i h-vete har hårfön inställd på 115V liggandes i badrummet?) Någon som av förståeliga skäl är väldigt korthårig. Hårkris kunde avvärjas när annan fön lokaliserats. Blev snygg uppsättning även utan de där två hårstråna jag nyss så rådigt ryckt loss från en glödande hårfön. Jessica Rabbit klänning från Debenhamns (svart fodral utan axelband) svart kortärmad och klack.


Till vår förvåning var det värden som hade lagat förätten och den utsökta oxfiléen (i Kuststaden är det oftast männen som lagar maten). Nöjd med komplimangerna förklarade han stolt att han minsann var en man med "många dolda talanger". Inte illa för en snart 30 åring som ser Bart Simpson som en manlig förebild.

Till det rödvin, som någon inte ansåg vara "runt nog". Själv tog jag det lugnt och fint eftersom det fylltorn som grundats med rödvin annars står tämligen ostadigt och riskerar att rasa ihop i en ledsen liten hög på fel sida om tolvslaget.

Blev en kul tillställning.Några jag känner väl. Några jag bara träffar på enstaka större fester och som därför bör ha en lätt skruvad uppfattning om mig.
Speciellt denna nyårsafton då jag för ovanlighetens skull var på jakt efter största möjliga antal flytande kalorier. En rejäl partykväll för att få det lätt ålderstigna år 2006 att fatta piken och ge sig av med exet, H och allt annat skräp det bar på.

Det blev lite vin, Smirnoff Ice (a.k.a favoritvuxensaft) blandat med mycket prat och en ytterst fånig lagsport.

Sedan:

* Socialt mingel av varierande rolighet.
* Djupt samtal och lite kompiskramar med killkompis jag känt läänge. Som det en gång kunnat bli något med om vi båda varit singlar. Som nu bara är en god vän med gullig flickvän. Som han inte alltid förstår sig på, trots att han är en osedvanligt intelligent kille.
* Jag och Tjejkompis äger dansgolvet, utklassandes alla Kuststädare, trots klackar och korta snäva kjolar. Tills förbaskade tävlingsdansarna dyker upp som får oss dödliga att se ut som om vi idkade "grodan i mixern".

*Halvtid och alltför nykter börjar jag se lätt tankfull ut och påtrugas en ganska spetsig Baccardi Breeze av värdinnan i "depp-preventivt syfte". F-n vad jag älskar mina kompisar ibland, även de jag träffar allt för sällan.

* Den traditionsenliga nyårs-sms** lavinen eskalerar under kvällen och jag måste då och då dra mig undan för att svara/rensa inboxen. Det är liksom tillåtet under nyår och midsommar. Vilket jag också försöker förklara för kvällens manliga efterhäng som jag var dum nog att prata med tidigare under middagen. Som nu inte riktigt vill fatta att en kul helkväll för Storstadstjej inte nödvändigtvis behöver inkludera honom.

* Tolvslaget, två närliggande festers kamp om den snyggaste fyrverkerishowen. Champagne, Cava...en orgie i utbytande av bubbel och "Gott Nytt år kramar". Kuststadens nyligen stadgade Casanova (28) som alltid påstår att han har godast bubbel och alltid ska truga på en sitt. Cigarrklubbens årliga inrökning av det nya året. Jag och några kompisar som varje nyår röker cigarr ihop med skumpan. I år dessvärre inte vanilj doftande ditlangade av min kompis från Karibien. Bara vanliga.

* Tjej jag pratat med tidigare på dansgolvet hänger med oss. Påtalar det sofistikerade i en cigarrklubb, berömmer min klänning. Övertygar mig om att dricka Cava med henne senare, påtalar hur jag har det bästa i livet framför mig (hon är tre år äldre). Sånt uppenbart fjäsk måste belönas, såklart att hon får dela cigarr.

Vi finner varandra i en gemensam anda av partyprinsessighet. Fnissar, dansar (hon sjukt bra, jag försöker efterlikna). Sedan går vi på toa för att bättra på sminket och för att hon ska ge mig senaste skvallret om de närvarande. Självfallet möter vi telefonkillen utanför toan (gemensam). Lika självklart frågar han varför tjejer alltid går två och två på toa. Vi svarar med en mun, "-för att vi ska kunna prata om dig ju!" När hon sedan får honom att lomma iväg med orden "-men kan du nu, så vi kan fortsätta prata om dig eller?" Då förstår jag att jag har hittat en partybästis. Vi har skitkul. Vilket säkert framgick av de partyglada MMS som vissa lyckligt lottade hann få innan andra bubbelglada medborgare korkade igen mobilnätet just som jag skulle glädja norrlänningen med en lätt vågad variant. Vill på detta sätt passa på att tacka för förhindrande av pinsamheter. Kanske kan vi göra om samma sak nästa gång det är fest?




** Traditionell sms/mms konversation för att hålla kontakten med vänner i förskingringen under midsommar och nyårshelgen. Varvid man önskar varandra glad/gott var/hur med vilka det firas, ev roliga annekdoter samt en önskan om att ses snart. T.o.m far och mor har hakat på trenden då de slutligen insett att det är enda sättet att uppnå kontakt med sina upptagna döttrar dessa helger.

14 comments:

Anonymous said...

Sabrerad champagne 2006 följt av cigarrklubb 2007? Vilken snits!

Du skulle kvala in i vilken sofistikerad herrklubb som helst.

Ninde said...

Tack h! Fast vitsen med båda sakerna är väl att det numera är coolt bara om det är tjejer som gör det...:)

Anonymous said...

Det lät ju ljuvligt :)
Men karlarna? Inga babes alls?

A. said...

Låter som en stor kväll. Men du 2 hårstrån. Hade förväntat mig minst en ordentlig brasa..

Cigarrer med vaniljsmak? Hmmpff...

Ninde said...

kim: Inga som fick fröken kräsen att bryta föresatsen om att ha kul utan kille för en gångs skull ;)
Högst babefaktor hade en för ung 20 åring och min kramiga killkompis faktiskt. Som enligt säkra källor är har oanade talanger :)

a: Långa hårstrån=bra tändstrån. Funderade ett tag på att slänga på lite mer brännbara föremål men kom på att jag nu var vuxen och sofistikerad.

Äsch du är bara avundsjuk för att du inte är med i klubben...;)

A. said...

Var det så tydligt ;-)

Ninde said...

Lika solklart som att Princessan Madde körd(e) en Lexus ;)

A. said...

Hehe. Okej, jag ville vara med ;-)

Madde. Hmm...Jag hade väl fel då, jag som verkligen trodde jag hade satt alla rätt hehe...

Ninde said...

Ha,ha okejdå. Får väl erkänna att du tog dig ur "cockerspaniel-knipan" rätt snyggt...:)

A. said...

;-)

Lill-Krizan said...

Det lät onekligen som en livad tillställning. Och du slapp köra Gustavsbergsbussen?

Ninde said...

Faktiskt. Var tvungen att låtsas mogen-inte fjortisfull,inför brorsdottern och hennes kompisar som även de sov över. Men hade kanske bort göra det..:D

Lill-Krizan said...

Äh, vad gör man inte för att verka vuxen och se ut som en bra förebild...

Ninde said...

lill-krizan: :)