Monday, March 12, 2007

Fredagkväll

Helt slut efter arbetsvecka krönt av träning efter jobbet. Det sista jag kände för var att ta den där fredagsölen jag lovat. Efter en lång övertalning: ( kom igen nu, sova kan du göra när du blir gammal, vaddå vill stanna hemma och dricka te, de har te* i baren med. ) Hasar jag ner till stamstället på för att möta upp kompis och snacka lite skit. Springer på några gamla bekanta och deras polare. Blir långa diskussioner om musik och bröllop ( går varenda osinglad kotte man känner i bröllopstankar, vad hände med bindningsfobier ?)

Piggnar till ordentligt av lite skitsnack i gott sällskap och på slutet är det kompis som får dra mig därifrån för att hon vill hem (hon sov över hos mig) och se slutet på sci-fi filmen med "hjälten med glimten i ögat" innan det är dags att sova inför morgondagen.

Innan vi går lyckas jag genom att säga snälla saker om Finland i allmänhet och finnair i synnerhet med att få en bekants bekant som supposedly kan finska att erbjuda sig att översätta en sak. Till ett gratulationskort. Tror det blev riktigt bra. Förutsatt att onnea inte betyder något riktigt fult..


* Jo jag drack faktiskt te (sjukt många seriösa poäng på det?). Kände inte för nåt annat och dricker det jag känner för på stamstället. Dessutom skulle vi ju iväg på lördag i hyffsat skick.

11 comments:

Kim da Costa said...

Det betyder inget fult alls. ;)
Tedrickande ger stora vuxenpoäng. Jag måste nästan lyfta ett varningens finger...

Peppe said...

Eller det beror ju på i vilket sammanhang man använder det... och vuxenpoäng är inte alltid att förakta.

A. said...

Detox på krogen... Oväntat men rätt coolt. För brukar det väl vara hemma efter krogen man dricker te? Eller vad vet jag om sånt...

Ninde said...

kim/peppe: aha okej. Vuxenpoäng bra till en viss gräns alltså? Och finska ordet inte fult? ;)

a: Ha,ha "-Följer du med hem och 'dricker te'? "
"-Nejtack, jag har redan druckit?" Mohaha ha ..att jag inte tänkte på det.. ;)

Rollx said...

Te ger några vuxenpoäng. Det tror jag.

Bindnings fobi har man inte. Dock skulle jag föredra att lägga pengarna på en häftig bröllopsresa, än att stå i en kyrka här hemma.

Min lilla mamma åkte iväg en tur till Finland imorse. Det var dax för ett besök till syskonen tror jag.

Har du någon anknytning till Finland Ninde ?.

Ninde said...

rollx: Om jag har fattat saken rätt så är det inte ståendet i kyrkan som kostar pengar. Det är utfodringen av gäster, lokal, band osv. Men annars håller jag med dig, en häftig bröllopsresa kan inte vara felspenderade pengar.. :)

aha, har du mycket kontakt med släktingar i Finland?

Om du med anknytning menar nu levande släkt så är svaret nej. Däremot lite finlandssvenskt påbrå i släkten på min mammas sida :)

Rollx said...

Man kan gifta sig på en vacker strand på Jamaica. Och strunta i att bjuda in några gäster. Man kanske kan bjuda in några "Jaman" typer (Jamaicaner). Dom är ju så coola. :)

Har bara lite sporadisk kontakt med släktingarna därborta. Har en drööös med kusiner i Finland, och jag har bara träffat en bråkdel av dom. Kanske kan bli ett framtida projekt, att hälsa på varenda en av släktingarna därborta i öster.

Varför jag frågade om du hade anknytning till Finland, var därför att Du och Peppe skrev lite mer personligare till varandra, vid ett tillfälle. Jag tänkte då att ni kände varandra på "riktigt". Men ni kanske är enbart blogg kompisar.

Nyfiken i en strut. De ä ja dä. :)

Rollx said...

Om Ninde känner Peppe. Så kanske hon också är Finsk. Det var så jag tänkte.

Men du var ju bara pytte pytte Finsk. :)

Ninde said...

rollx: Har en kompis som gjorde ungefär det.. fast skulle din mamma förlåta dig det då? ;)

Tyvärr, Peppe är bara bloggfamilj ;)

Ledsen om jag gjorde dig besviken med ofinskhet. Till mitt försvar vill jag påpeka att jag iaf sa tack till tjejen som översatte på finska. Det borde väl ge åtminstone en halv finsk pinne i cred? :)

Rollx said...

Det är inga problem på mamma fronten. Hon är inte person som är benhård på att saker och ting måste vara på ett speciellt sätt. Hon är rolig på många sätt. :)

Spelar väl ingen roll vad du har för ursprung. Du är bra som du är. Väldigt trevlig att skriva till. :)

Och jag gör inte honnör så fort jag ser en Finsk flagga. Jag har bara släkt där borta, det är allt.

Ninde said...

Rollx: :)