Monday, March 26, 2007

Sjöslag i Österled del 1

Alphaville kryssningen ja. Vi var en tapper liten skara entusister utfylld med lite lösa bekantskaper som gav oss av på radiokanalkryssningen på en av de röda båtarna.

Redan i ombordstigningskön vidtog det obligatoriska häcklandet av busslastfolket.
-Öh, men spana in lantisarna, de där har begis förfestat ända sedan Flen osv..
Själva kom vi direkt eller indirekt från jobb och skulle behöva ytterligare ett par timmar för att nå samma patetiska nivå. Sedan:

*Buffé. Ombyte till liten svart klänning. Omsminkning och tjejsnack under det att medföljande killar deponerats i baren.

*Försök att efterlikna 80-tals stämmning genom att beställa olika läskiga drinkar vi fått för oss var heta då det begav sig. Varning utfärdas för Piña Colada på Finlandsbåt..uäääk vem dricker sånt?

* Kvällens "nära-Hemstaden-upplevelse"; två killar kommer fram och pratar med mig. Man skulle rent av kunna säga att att de såg bra ut. Frånsett att dialekten avslöjar att de kommer från Hemstadsregionen. Eftersom jag pratar Storstadsdialekt utgår de ifrån att jag är urtypen för "City-tjej-som-aldrig-varit-utanför-tullarna". Som inte förväntas ha en aaning om var Hemstaden ligger.

Som alltid är det ganska underhållande. Det tar ungefär tre sekunder innan den klassiska repliken "vi är från (Hemstaden) " kommer. I händelse nu någon skulle ha missat det. Sedan vidtar den obligatoriska förklaringen om var Hemstaden ligger, som om den vore en exotisk fjärran ort vid randen av Nordpolen istället för en ordinär svensk stad. (Jag hör redan deras återberättande av båtresan i Hemstaden." Tänk er vi träffade en sån där citytjej på båten, å kan ni tänka er hon visst inte vart Hemstaden låg.." )

Så jag slår om till Hemstadsdialekt, ler rart och säger:" Jo, jag v e t. Jag har bott där." Sedan lämnar jag raskt två fina fågelholksimitationer innan de hinner utröna vems kusin/brylling som jag gått i samma klass som.

6 comments:

A. said...

Och då förklarar vi för en från släkten förskjuten A vad en brylling är? Kusinbarn? Och är det någon som håller koll på sånt?

Och hur äkta kändes det att höra Forever Young framfört av gubbar i 50-årsåldern? Hade de syntfrillor?

Ninde said...

a:Enl. SAOL är brylling=fyrmänning. I Hemstaden används det som en synonym för diffust långväga släktskap.

Ha,ha nä inga syntfrillor... ;)

A. said...

nu vet jag inte vad en tremänning är heller. Men tack :-)

Inga syntfrillor? Inte ens en endaste liten tofs?

Ninde said...

a: Det du sa..kusinbarn alltså ;)

Njepp syntfrilla. Es tut mir lied? typ..

Anonymous said...

Visste inte ens att alphaville dammat av syntharna och lirade igen. Men du - det var lite för lite skandaler för att det ska vara trovärdigt det här..;)

Ninde said...

filosofia: del2 kommer.. ;)