Thursday, March 22, 2007

Fröken hårfager

Håret blev urbra. Några slingor för lite extra glans. Toppklippning. Och frisörtjejens nya upplägg. Bokstavligen. Hon brukar vilja pröva nya saker på mig. Eftersom det är hon så blir jag inte stel av skräck utan låter henne oftast hållas. Den här gången visste hon att jag skulle iväg ikväll efter jobbet. Tyckte att jag skulle lämna min fina vana av att bara föna igenom och tycka att håret är okej.

Så hon lägger upp det på stora rullar, torkar. Undertiden pratar vi smink, resor och hon hinner ta en annan kund emellan. Hon förevisar min hårfärg som exempel för kunden, jag blir smått generad. Skulle rodna ihjäl mig om jag var modell. Nöjd blev jag iaf med håret. Fick stränga order om omvårdnaden, men himlars vad fint fall det blev. Låg perfekt i morse. Bara luggen som måste fixas om.

När jag är på väg från frisören får jag ett samtal från tjejkompis. På akuten. Gynakuten. Sitter hos henne resten av kvällen. Tar med fika. Pratar, tröstar. Blev bra i slutänden. Men då spelar inget av den här ytan någon roll. Bara att de jag bryr mig om mår bra är allt annat oviktigt. Allt. Och jag är full av beundran för sjuksköterskorna som jobbade igår. Riktiga änglar.

5 comments:

A. said...

"stränga order om omvårdnaden" - Låter som du fick med dig en hundvalp hem typ... :-)

Finns många bra människor som inte får den uppskattning de förtjänar.

Ninde said...

a: Ha,ha ja men det var så hon sa. Innan vi båda brast ut i skratt ;)

Jo. Fast just sjuksyrror får dra ett tungt lass har jag fått för mig..

A. said...

Ang, den uppskattning de förtjänar så var det väl mer ett medhållande om det du skrev än att vilja framhålla andra...

Ett "du har så rätt", typ... :-)

Ninde said...

a: Aha. Typ ;) Trodde du menade oss. Vi som icke heller uppskattas till fullo ;)

A. said...

Vi låter sjuksyrrorna få den här stunden ;-)