Monday, March 05, 2007

Made to move

Helgen. Trevligt i fredags. Mindre trevligt sedan. Haft självförvållat ont i knä. Sånt där som kräver att jag tar det lite lugnt. Jag är ingen ta det lugnt människa. Jag är en "bli glad av att röra på mig människa". Således var jag inte glad i helgen. Alls. Så sjukt rasktlös.

Om jag nån gång skulle skadas och bryta alla ben är det lika bra att ni låser in mig direkt. Skulle vara omöjlig att ha att göra med. Livsfarlig. Lås- in- alla- vassa- föremål- inom- räckhåll- stabil. Speciellt arg var jag nu för att jag inte kunde skylla på någon. Var mitt eget förbaskade fel. Vaknade urförbannad av att det gjorde ont. Hade inte blåklocka i ansiktet varit så svårförklarat på jobbet hade jag nästan gett mig själv en snyting i ren ilska. Då det visade sig tämligen lönlöst att småsvära åt sig själv (jag tog inte åt mig) fick jag lugna ner mig med tidigare bandad skåpmat och tanken på att jag egentligen är ganska lyckligt lottad ändå. Finns ju folk som är invalidos på riktigt. Ge dem champagne säger jag bara. Det har de f-n förtjänat.

Blev filmen"Hidalgo" där Aragon-Viggo och mustangskäcken Hidalgo deltar i ett arabiskt ökenlopp. Han spelar så underbart bra. Har vackra utrycksfulla ögon, är klok och genomgod. Offrar allt och anstränger sig så han får nosblod*, man ler rört och konkluderar att han räddar en annars ganska blek film. Och ja, Viggo Mårtensson var ganska okej han med, även om hästen var den stora stjärnan.

Söndag em: Fått nog av soffpotatandet. Bara måste ta ut mig lite. Vi övertalar Killkusinen att det vore jättekul att åka och simma lite. Plötsligt kommer det in ett gäng såna unga snygga simsnubbar som man visst kan tänka sig att dela bana med. Men möjligen var det ett misstag att ta med Killkusinen dit. För vi får istället dela bana med Baldrick. Och då menar jag Baldrick som i Svarte Ormen** slusken. Eller möjligen hans identiske svenske kopia.

Med en simteknik som bäst kan beskrivas som "urspårad jordfräs på uppåttjack panikplöjer vattnet." Vilket innebar att jag och killkusinen då och då fick ställa oss frågor av typen:
-Men nu håller han väl ändå på att drunkna? (Jag)
-Näe, jag tror bara han har bytt till fjärilssim***. (Killkusinen)


* Ja, jag hade tårar i ögonen då. Kan se nedskjutningar och blod. Men visa mig ett ledset/skadat djur och jag veknar direkt. Sån är jag.
** Svarte Ormen. Kul elak-epos (dvd) som Rowan Atkinson värpte innan han morfade till Mr Bean.
** Fjärilssim. Dvs. hans egen mycket personliga tolkning av detta simsätt. Icke att förväxla med det som folk som faktiskt kan fjärilssimma utför.

Hidalgo: http://www.moviecitynews.com/reviews/hidalgo.html

6 comments:

A. said...

Om du har brutit alla ben. Borde du inte vara en gipspaket då och rätt lätt att manövrera ut? ;-)

Och Hidalgo. Vilken häst, vilken skitfilm... :-)

Ninde said...

a: Brutna ben ja. Inte armar, kan fortfarande kasta saker och bitas.. ;)

Har d u sett den? My compliments till den tjejen.. :)

Håller med, vilken häst..

A. said...

Klart jag sett det. Kan vi säga att det var i tron att det var en cowboyfilm? ;-)

Och inga tjejer inblandat. Den gick ju på TV för bara någon vecka sen...

Ninde said...

a: Trodde du såg den på bio ju, ha,ha okejdå.

Var liksom då jag spelade in den.. ;)

Mr K said...

Simhall+Baldrick+fjärilssim =ingen bra kombination.

Ninde said...

mr K: Nej. Långt ifrån bra :(