Thursday, March 08, 2007

Internationella kvinnodagen

Var på väg att skriva mina seriösa tankar om kvinnokampen. Får bli sedan.
Först kickar vi lite ass, såhär dagen till ära.

* Till alla män som utnyttjar det manliga priviligiet att överge sin gravida tjej för något mer lättpökat än en kvinna i 5:e månaden. Till alla män som överger de barn de först sagt sig vilja ha.

* Till de män som köade i en svensk trappuppgång för att på löpande band sätta på traffickingoffer från öst.

* Till de män som är så små inuti att de måste förbrödra sig genom härskartekniker för att trycka ner kvinnor. I dess primitivaste form i favorit kombon sexism/homofobi och våld.
Som förlöjligar kvinnor som försöker ta plats.

* Till de män som hävdar att det är deras manliga rättighet att kontrollera sin kvinna och vem kvinnliga släktingar ska leva med. Att bestraffa henne om hon bryter emot hans lagar. Läsa hennes sms, tvinga henne att redovisa varje steg, diktera vilkoren för hennes liv. Bestraffa påstådda regelbrott efter eget godtycke.
Till de länder som har dessa manliga rättigheter inskrivna i lagen.

*Till de män som fått för sig att det angår dem vad kvinnan gör med sin kropp. Som vill tvinga en kvinna att göra eller inte göra abort. Som har synpunkter i abortfrågan som mer eller mindre öppet går ut på att skuldbelägga henne.

*Till ett rättsväsende som fortfarande utdömmer milda straff för våldtäkt och kränker kvinnliga offer. Till de som vet men inte säger ifrån när det gäller gruppvåldtäkter. Som tävlar med varandra om nya sätt att plåga tjejen.

*Till män som utför eller ger order om våldtäkt i krig eller fredstid. Oavsett omständigheterna.
Det spelar ingen roll om tjejen varit för full, flörtat, varit halvnaken/drogad osv.
Det finns inga ursäkter för våldtäkt. Inga.

Eat shit and die slow på er. För att citera H. Som definitivt är man och därför trovärdig.

14 comments:

Kim da Costa said...

You tell them, girlfriend!

Anonymous said...

Grrr....morr....blir så jävla förbannad när jag läser sånt där. Ska nog ut och slå lite män ikväll.
Jävligt bra skrivet (som vanligt)
:)

Anonymous said...

Jag blir både arg och ledsen när jag läser det här..
Bra skrivet!
*Printar ut*

A. said...

Finns alldeles för många väldigt små människor. Man undrar ju hur vissa somnar om kvällen...

Ninde said...

kim o filosofia: Tack :)
tania: Tack, printa på du :)
a: De sover säkert alldelles utmärkt i förvissningen om att deras värdelösa jag åtminstone haft makt över någon annan individ.

Ängeln said...

Så blir det tåg runt sergelstorg?

Det sjuka är att på något sätt har det blivit fult att vara feminist i Sverige. På fullt allvar fattar inte folk att det fortfarande skiljer i lön. Jag blir så matt..

Anonymous said...

Mycket bra!

Peppe said...

You go girl! Bra sagt.

Mr K said...

Bra.

Anonymous said...

Ängeln> Det är väl inte det minsta konstigt? Ett ord som starkt förknippas med Gudrun Avschyrman och en massa förvuxna pubbeungar insvepta i mormors uttjänta gardiner, som blåvägrar att tvätta sig och raka andra kroppsdelar än skallen och kräver att män ska älska dom för den de är, trots att de ser ut som en vandrande inavelsutställning, för att fysisk attraktion är satan själv?

Dålig klang?

Ja, inte säger jag emot Nindes inlägg, men jag skulle hellre skära av mig k*ken med en rostig brödkniv än kalla mig feminist.. ;P

Ideologier brukar få det tungrott i samhällsdebatten när de attraherar fanatiker i för stor utsträckning..oavsett budskap.

Anonymous said...

Skriver under allt.

S said...

God damn. Go girl!

Enda möjligheten att komma på rätt väg är att synliggöra allt som är skit och vägra hålla käften när man trillar på missförhållanden.

Ängeln said...

Men Simon. Poängen är ju att innebörden av feminist har blivit en medial koppling till Gudrun och co. Du menar inte på fullt allvar att du inte har stake nog att kunna bortse från det eller kan argumentera för att ordet har en annan betydelse än den harang som du drog upp?

Även om jag råkar tillhör de som sminkar mig och inte ser ut "en vandrande inavelsutställning" så har jag lite svårt att inte inse att det faktiskt finns en ganska dyster bild på den svenska arbetsmarknaden.

Se svenska akademins ordbok: betydelse av feminism:

"åskådning som hävdar o. rörelse som arbetar för kvinnans fulla (ekonomiska, sociala o. politiska) likställighet med mannen"

Jag har ju väldigt svårt att förstå att någon INTE kan ställa sig bakom det..

Anonymous said...

Ängeln>

Jo, det var precis det jag försökte få fram. Men det är ju ingen slump att "mediabilden" ser ut som den gör. Det är inte många år sedan feminist var något som varje offentlig person skyndade sig att addera till personbeskrivningen. Sen kom Fi och sjöng "hata män"-visor "på skoj" och lockade medlemmar som drevs mer av genuint manshat än tron på ett jämställt samhälle, och resten är historia..

Jag har inga problem med att ställa mig bakom olika påståenden, vilket jag också påpekade. Men jag passar mig väldigt noga för att ställa mig bakom olika -ismer eftersom de lätt lockar fanatiker med kraftigt varierande verklighetskontakt, som snabbt flyttar fokus från grundfrågan till deras egen idioti.

ELLER så har jag helt enkelt alldeles för liten penis för att få vara med i alla ideologiska grupper och tvingas därför ta ställning till varje fråga efter eget huvud... ;)